Theaterwetenschapper Laura Karreman promoveerde kortgeleden aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de Universiteit Gent op haar proefschrift The Motion Capture Imaginary: Digital renderings of dance knowledge (De Motion Capture Verbeelding: digitale representaties van danskennis). De voorstelling Rosas Danst Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker vormde een van de vertrekpunten in haar onderzoek naar tacit […]
De intro van de tv-serie Bloed, zweet en blaren, die vanavond van start gaat, belooft al veel goeds: Een danser zit – à la Meatloaf – aan het zuurstof, een ballerina komt kreunend van het podium, een andere houdt haar hand voor de camera.
Spanning, sensatie, afzien en hartstocht, dat is wat dit kijkje in de keuken van Het Nationale Ballet ons de komende acht weken belooft. We staan achter de coulissen tijdens de uitvoering van The sleeping beauty, gaan met Anna Tsygankova mee op tournee in Colombia en volgen tweede solist Alexander Zhembrovskyy in wat zijn laatste jaar zal zijn bij Het Nationale Ballet: zijn lichaam laat hem in de steek. Ook liefdespaar Isaac Hernández en Victoria Ananyan staan voor een moeilijke keuze: hij is hier net gepromoveerd, zij krijgt een aanbod te gaan dansen in Rusland.
De allereerste aflevering is wat dat betreft meer een warming up. In de spotlight staan Igone de Jongh en Wendeline Wijkstra, de een eerste soliste, de ander lid van het corps de ballet. Met De Jongh gaan we nog weinig de diepte in: er zijn de voorbereidingen van een interview met de Libelle, er is een passessie voor The sleeping beauty, en daar houdt het wel een beetje mee op. Voor ontboezemingen over het moederschap en de offers die je voor je passie moet brengen zullen we tot een volgende aflevering moeten wachten.
Met Wijkstra mogen we wel mee naar huis. Ballerina worden wilde ze al van jongs af aan, maar het balletsprookje heeft ook zijn duistere kanten. Vooral als je onderaan de ladder staat. ‘In het corps de ballet kun je verloren raken,’ vindt ze. De liefde voor de dans, de creativiteit, raakt er snel ondergesneeuwd. Daarom hoopt iedere ballerina daar op een kans, hoe klein ook, om zich – positief – te onderscheiden van de rest. Een plekje in het corps de ballet – ‘het hart van het gezelschap’ – is, zo valt tussen de regels door te horen, niet iets dat je tot aan het einde van je carrière ambieert.
Veel bloed, zweet of blaren komen er deze eerste sessie niet voorbij, al komt Louise Vine, coördinator artistieke logistiek, redelijk dicht in de buurt, vooral wanneer er weer een dagplanning gemaakt moet worden waar iedereen gelukkig mee is.
Haute couture is er daarentegen in overvloed, in de vorm van Viktor & Rolf, die voor hun modeshow in Parijs 22 ballerina’s zoeken. Voor de dames een leuke bijverdienste (1450 euro voor een dag werk). Zowel De Jongh als Wijkstra doen auditie.
Bloed, zweet en blaren rekt nog de spieren, maar de basis is gelegd.
Bloed, zweet en blaren start zaterdag 22 maart, 21.15, Nederland 2.
Foto: Erwin Olaf