Drie meiden hangen in gestileerd meubilair van gebogen aluminium buizen. Ze lijken het liefst niks te willen doen, maar barsten soms toch uit in beweging. Ondanks zichzelf bijna, gedreven door een kracht van binnen waar ze zelf geen vat op hebben. Choreografe Marijke de Vos, de motor van Teddy shouldn’t smoke, probeert in Black dog de gemoedstoestand te vangen van meiden tussen kind en volwassene in, met al hun hormonen en hersenen in ontwikkeling. Gelukkig kan het decor ertegen. (meer…)
Wat verwacht je in hemelsnaam bij een heavy metal-ballet? Geknakte nekjes, veel vloerwerk, misschien een gitarist die met zoetgevooisde stem de theaterzaal bijeen grunt? U weet wel, grommend zingen, een techniek die funest kan zijn voor de stem. Black Sabbath – The ballet door het Royal Birmingham Ballet had best iets moois kunnen opleveren. Jammer genoeg is dat niet gelukt.
Carlos Acosta, directeur van het gezelschap, stond ooit bekend als de rockster van de balletwereld. Hij werd vergeleken met de Russische Noerejev; zijn sprongen waren even hoog. Het is daarom geen verrassing dat hij de beroemde heavy metal band van eigen bodem, Black Sabbath, laat versmelten met een portie klassiek. De uitwerking, opgesplitst in drie aktes met een pauze tussen ieder deel, is tenenkrommend, de choreografieën – zeker in het eerste gedeelte – zijn onnavolgbaar rommelig.
Gitarist Marc Hayward dendert de bühne op en af, terwijl hij wordt omgeven door een schare van zestien balletdansers. Veel hoge sprongen, splits en hoekige armen worden ingezet op bekende Black Sabbath nummers, zoals: ‘War Pigs’, ‘Iron Man’ en ‘Paranoid’. Hoewel de muzikale uitvoering met originele opnames van Ozzy Osbournes stem scheurend (en lekker!) door het Nieuwe Luxor klinkt, maakt de toevoeging van Hayward het tot een tuttig geheel. Zijn performance is te aangedikt, de balletdansers dartelen om hem heen als verloren witte postduiven. Hier geen vleermuizen: wat zonde is, want juist die had ik voorgeschoteld willen krijgen.
Verrassend is een langdurige kus tussen twee dansers. Het stel laat elkaar niet los, blijft met de lippen aan elkaar vastgelijmd tijdens het hele nummer; een orkest-cover van Black Sabbaths ‘Soltitude’. Ja, de aanzet is geinig, maar naarmate de kus voortduurt wordt het ook wat kitsch. Is dit de verbeelding van Ozzy en Sharon? Hun erotische eerste jaren? Who knows.
In de tweede akte, die om de band zelf draait, krijgt het publiek een rits audiofragmenten te horen. Er schijnt diffuus rokerig licht, dat een jaren zeventig-sfeer oproept. De balletdansers manoeuvreren zich over-, langs- en met elkaar op verschillende audiofragmenten. De veelal opgenomen interview-passages leiden volledig af van de choreografieën. Sharon Osbourne vertelt dat de jongens van ver zijn gekomen, bekend werden door niets te hebben.
Black Sabbath – The Ballet moet het hebben van de muziek, niet van dat wat je ziet op het podium. De loeiharde riffs – al hadden ze best harder gemogen – in combinatie met het orkest Sinfonia Rotterdam (muziek: Christopher Austin) zijn prima om met je ogen dicht naar te luisteren, zolang je maar niet naar de choreografie kijkt. Gelukkig wordt er aan het eind van de tweede akte een iconische op-de-kop auto met demoon op het dak het speelvlak ingereden. Ontwerper Alexandre Arrechea brengt op deze manier toch nog iets rauws in het verder teleurstellende spektakel.
Foto’s: Johan Persson
Klinkt als een must see!
Tenenkrommende recensie waarin de belangrijkste akte, deel III waarin de bekende Zweedse choreograaf Pontus Lidberg alle lijntjes samentrekt, volledig buiten beschouwing blijft. Alsof Gina Mourali bij de tweede akte is gestopt met kijken. Bovendien gaat ze voorbij aan het jonge choreografietalent dat bij de eerste twee aktes de gelegenheid wordt geboden ervaring op te doen met een grote groep balletdansers.
Ze gooit alles op een hoop en lijkt in haar waarneming een fouetté niet te kunnen onderscheiden van een pirouette. Ze spreekt over splits alsof ze een turnoefening beschrijft, in plaats van ballettechniek.
Vreemd ook dat ze amper een zin wijdt aan de speciaal gecomponeerde muziek, live uitgevoerd door Sinfonia Rotterdam en zeer bepalend voor alle drie de aktes.
Deze recensent begaat de fout te beschrijven wat zij graag had willen zien en zich helaas het zicht laat ontnemen door die vooringenomen verwachtingen. Het is niet interessant wat zij verwacht had te zien bij een ontmoeting tussen ballet en heavy metal, het gaat erom wat het Birmingham Royal Ballet daar in drie actes met drie choreografen, drie componisten en … live musici van Sinfonia Rotterdam van heeft gemaakt en duizenden toeschouwers tot een staande ovatie verleidt. Dat wil je beoordeeld zien door iemand met verstand van zaken.’
Kijk, dit gaat al heel erg snel mis. Tweede zin recensie:
“met zoetgevooisde stem de theaterzaal bijeen grunt”
???
Hoe pleegt men dat te doen dan? Of is dit ironie? Een stijlmiddel dat ik nou niet gelijk bij de schrijfsels van Mw. Miroula vind passen.
Ik kan iedereen aanraden de recensie in de Volkskrant te lezen, daar is iemand aan het werk geweest die zich WEL in de muziek en dans heeft verdiept.
1 ster voor deze recensie. Theaterkrant, waarom plaats je dit joh. Do better!
Vriendelijke groet,
Viktor Griffioen
Eens met Viggo. Het was een fantastische show!!!!!
Een prikkelende energie op het toneel en in de zaal, in tegenstelling met de muffe fantasieloze recensie hier boven.
De recensie geeft precies weer wat ik te zien kreeg: een stuk in drie delen waar ik geen moment geroerd werd. Mijn geachten dwaalden af naar “ze dansen niet synchroon” of ” op spitzen dansen, hoeveel pijn doet dat?”. Het enige wat mij kon bekoren was de muziek.
Ik had een heerlijke avond waarin de mix van hardrock en dans voor mij prachtig t podium vulde. Inleiding vooraf was recensent ook niet bij denk ik?
Na verleden jaar ballet op muziek van Sting te hebben ‘genoten'(fantastisch, ontroerend) wilde ik ook ervaren: ballet op heavy metal muziek. Ik Irriteerde mij echter mateloos aan slordig, niet synchroom ballet en waar was de heavy metal muziek? Op de stem van Ozzy Osborne’s vrouw, stond een balletdanser zich uitbundig te bewegen op bijna romantische muziek. In de pauze 2 mannen voor mij gevraagd ‘zijn jullie echte fans..ervaren jullie de heavy metal?’
Ik zei dat ik het wilde voelen, maar het kwam niet binnen…raakte mij niet. Ik ben in 2de pauze weggegaan..€49,- armer en slechts illusie rijker. Een vriend, échte Black Sabbathfan, had ik eerder hierop geattendeerd..hij ging 2 dagen later en vond het een aanfluiting. Sorry, maar helemaal mee eens. Het orkest was prachtig, maar heavy metal?