Het tweejaarlijkse India Dans Festival van Korzo was vorig jaar in volle voorbereidingsmodus toen de eerste lockdown kwam. De toevlucht werd gezocht in een verkort en aangepast online programma, in de hoop dat het dit jaar dan alsnog….Maar tijdens deze derde wereldwijde coronagolf, waarin de pandemie bovendien in India zelf uitmondt in een ramp van ongekende omvang, volgt opnieuw een aangepaste online versie, van 5 tot en met 9 mei. Korzo doneert de opbrengsten van de kaartverkoop aan COVID-hulp in India. (meer…)
In 2013 kwam het Kathak-duo Hari & Chethana naar Den Haag en danste voor het eerst tijdens het India Dans Festival. Voor de meest recente editie van het festival maakten Hari & Chethana een tweeluik waarin zowel traditionele Kathak te zien is als een eigentijdse choreografie op basis van deze bewegingstaal.
Kathak, een verhalende dansstijl uit Noord-India, kenmerkt zich door de ritmes van blote voeten die de vloer bespelen, waarbij rinkelende belletjes om de enkels het stampen benadrukt. Er wordt veelvuldig om de as gedraaid waardoor wervelende bewegingen ontstaan. Met wisselende houdingen van de armen worden verhalende elementen verbeeld.
Voor de pauze dansten Hari & Chethana met twee van hun leerlingen de choreografie Bhavna, waarin ritme en emotie als centrale uitgangspunten fungeren. De bewegingen gaan vaak gepaard met specifieke gelaatsuitdrukkingen. Verschillende Kathak-frasen komen voorbij, waarbij de energie steeds verder gestuwd wordt. De solo’s hebben een sterker verhalend karakter.
Ayush is een choreografie van Leo Spreksel, artistiek directeur van Korzo, in samenwerking met Hari en Chethana. Ayush is Sanskriet voor ‘leven’, de Ayurveda wordt als kunst of wetenschap van het leven gezien waarbij drie verschillende dosha’s of biologische energieën bepalend zijn voor het welzijn van de mens. Ayush opent sterk met drie dansers, ieder op een eigen, klein podium. Vanuit een zittende positie, de knieën in de lucht, beginnen zij ritmes te creëren met hun voeten, de slagen van hakken en vlakke voeten krijgen een echo in de elektronische compositie.
Zo worden in dit tweede deel meerdere varianten op oorspronkelijke Kathak-elementen beproefd en krijgt de bewegingstaal een eigentijdse inbedding. Daardoor is er een duidelijke verwantschap tussen de twee choreografieën te zien, maar verschillen zij sterk qua esthetiek. Kathak heeft van oorsprong een solovorm. Bhavna wordt gedanst door vier dansers en er wordt gespeeld met structuren, maar pas in Ayush verhouden de dansers zich tot elkaar. En tegenover het opzwepende ritme van Bhavna staat het meer ingetogen karakter van Ayush. De losse stukken zijn al interessant om naar te kijken, maar samen zijn ze nog sterker.
Foto Ayush: Sunny Jagesar