‘Kijk, een Ei-Phone’, roept een meisje uit het publiek, wanneer uit het witte legsel van een pluchen Dodo een opgekruld snoer tevoorschijn komt, plus nostalgische telefoonhoorn. De zaal giert het uit. (meer…)
Nu de economische crisis in Griekenland zich heeft verdiept, hebben zelfs de Griekse goden besloten zich ermee te bemoeien. Ze zijn in een busje gestapt en reizen rond, op zoek naar Europees geld van de betalende theaterbezoeker. In Bestiaires, de nieuwe voorstelling van Duda Paiva, vertellen ze in ruil daarvoor hun eeuwenoude mythen. Maar dan wel net even anders.
De Braziliaanse Duda Paiva is geschoold als danser en werkt sinds 1998 als zelfstandig theatermaker in Europa. Zijn voorstellingen kenmerken zich door een combinatie van moderne dans en object-/poppentheater. De magie van het poppenspel gekoppeld aan de zeggingskracht van de dans leveren voorstellingen rijk aan verbeeldingskracht op.
Zo zit er ook in Bestiaires een aantal wonderschone momenten. Zoals de transformatie van Medusa na de vloek van Athene. De mannelijke danser die haar verbeeldde verdwijnt in de rotsen en de pop, compleet met slangenhaar, komt te voorschijn. Er volgt een beklemmend duet tussen Athene en Medusa. Of is het een solo, aangezien de danseres ook de pop bespeelt?
Daarnaast zijn er ook de ingenieuze vondsten, zoals de beweeglijke mimiek in het hoofd van Zeus en het doeltreffende kostuum van Cerberus. Hierdoor weten de spelers de poppen treffend tot leven te brengen.
De afzonderlijke verhalen zijn enigszins aan elkaar gemonteerd door het personage van Cupido, die ons als een showmaster door de voorstelling leidt, en door de verhaallijn van Persephone en haar liefde voor Hades. Maar het is niet genoeg om de losse flarden tot een geheel te maken. Daardoor wordt Bestiaires helaas geen optelsom der delen.