Sinds de bezuinigingen het theater in zijn greep hebben is het spelen op kleine locaties steeds populairder.  Ook Matzer Theaterproducties ontwikkelt kleinschalige voorstellingen die in huiskamers gespeeld kunnen worden. Twee daarvan zijn als première  te zien op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch en spelen in het Zwanenbroedershuis,  het in fraaie neogotiek opgetrokken domicilie van de Lieve Vrouwe Broederschap. 

De vertellingen zijn bewerkingen van bestaande sprookjes door Vlaming Peter de Graef in regie van Madeleine Matzer. Augustus gaat over een pasgeboren  jongetje wiens moeder direct na de geboorte een wens mag doen. Dat de liefhebbende moeder het beste voor haar kind wenst, betekent niet dat Augustus gelukkig wordt. De Graef schreef een mooi opgebouwd verhaal  met verrassende ontwikkelingen. Actrice Lottie Hellingman die tijdens dit festival ook in Murder ballads te zien was, maakt gebruik van kleine muziekdoosjes en zingt af en toe enkele regels in het Engels wat enigszins detoneert.  Hellingman vertelt en zingt op een gave manier. Dat is fijn om naar te kijken, maar haar presentatie heeft niettemin iets kunstmatigs.

De rode schoentjes wordt gespeeld door Hanna Jansen en is een bewerking van het wereldberoemde sprookje van Andersen waarin hoofdpersoon Karin is getransformeerd tot een meisje uit de favela. Haar leven raakt in een stroomversnelling als een een rijke dame  in een limousine voorrijdt die haar de kans biedt aan de armoede te ontsnappen. Vergezeld van bossa nova en andere muziek uit Latijns-Amerika die Jansen met vinylplaten op een oude grammofoon ten gehore brengt, komt haar vertelling tot leven.

De rode schoentjes is als verhaal minder verrassend en lang niet zo ingenieus geconstrueerd als Augustus. Als het om tekstbehandeling gaat is Lottie Hellingman de betere actrice, maar de authenticiteit van Hanna Jansen is aanstekelijk en charmant. Hoewel de zichtlijnen niet overal optimaal zijn, komen deze intieme voorstellingen van elk een half uur in de prachtige locatie fraai tot hun recht.

(foto: Augustus/Matzer Theaterproducties, foto: Jean Philipse