Rise and Fall begint onverwacht als een soort komische sketch voor twee heren. De performers, waarvan de een de choreograaf zelf is, communiceren met het publiek in hun eigen taal met daarbij kinderlijke gebaren met hun wijsvinger. Het speelse element blijft nooit ver weg in de voorstelling die volgt. (meer…)
Arthur Schnitzler, (huis)arts en schandaalauteur te Wenen, schreef Anatol in 1893. De auto was toen net uitgevonden. Een nieuwer model is op de Parade het slimme decor van The Rise and Fall of a Sex Symbol. Promiscuïteit is van alle tijden en gaat met alle tijden mee. Madame Bovary deed het in een koetsje, Anatol anno 2017 in een gele Opel.
Ik heb het nooit begrepen, maar voor sommige mensen is er een logisch verband tussen seks en auto’s. Bij het begin van de voorstelling liggen de spelers van Anatol (de groep draagt de naam van de hoofdpersoon) verleidelijk gedrapeerd over dak en motorkap van XB-RV-30. Ze zingen een verdienstelijk triootje, met hartjesbrillen op. Het gaat namelijk over De Liefde, of wat daarvoor doorgaat in het brein van Anatol, de man die niet lijkt te kunnen kiezen, maar meer waarschijnlijk een hardnekkig gevalletje van bindings- en verlatingsangst is. Sander Plukaard, die eerder te zien was bij onder meer Toneelschuur Producties en NTJong, speelt Anatol. Hij begint een beetje netjes en bleek, maar laat zich gaandeweg meeslepen in de hysterie van zijn vriendinnen en affaires.
Eva van Gessel (Moeremans&Sons, Fiddler on the Roof) speelt de verstandige vriend noodzakelijkerwijs terughoudend. Misschien is Max in deze versie wel heimelijk verliefd op Anatol. Keja Klaasje Kwestro (Ro Theater, dankzij haar rol in Troje Trilogie genomineerd voor een Colombina) gaat helemaal los als alle vriendinnen van Anatol. Cora wordt gehypnotiseerd om zeker te weten hoe het zit met haar liefde en trouw, het circusmeisje Bianca barst steeds uit in splitten en handstanden, Annie dumpt Anatol en wordt het slachtoffer van zijn kwetsende wraak, Ilona eist hem op vlak voor zijn bruiloft.
Nina Spijkers regisseerde de lekker vette voorstelling met veel gevoel voor het Parade-genre. Kwestro is daarbij het ideale vehikel. En de gele Opel natuurlijk, die schittert in een multirol als decor, coulisse, kleedkamer en liefdesnest. Een fijn potje gedeconstrueerde seks laat de ramen van binnenuit beslaan. Schnitzler had het vast leuk gevonden.