Als ware emcee (Master of Ceremonies) verschijnt Connor Schumacher aan het begin van de avond op toneel. Tussen een verontschuldiging en warme waarschuwing in legt hij de kaarten voor ons op tafel: ‘We’ve created a moment for you.’ (meer…)
Jezelf afficheren als onconventioneel is vragen om moeilijkheden. Iedereen kent wel zo iemand, die met een dubieus lachje beweert dat hij eigenlijk heel ‘gek’ is, waarop steevast een futiele anekdote volgt om die bewering te staven. In deze voorstelling wordt gebroken met een conventie: hoewel aangekondigd, doet geen van beide dansers een striptease, in feite wordt er in deze voorstelling vaker een kledingstuk aan- dan uitgedaan.
In de Korzo Studio bevindt zich tegenover het publiek een metershoge deur, en in die deuropening begint de voorstelling. Ian Yves Ancheta staat frontaal naar de zaal, beide benen stevig op de vloer, en hij onttrekt Iannes Bruylant, die achter hem op een fauteuil zit, aan het oog. Alleen Bruylants geschoeide voeten zijn prominent zichtbaar aan weerszijden van de voeten van Ancheta. Een vermakelijke scène ontstaat als de vier voeten een speelse choreografie uitvoeren. Na deze ouverture wordt de deur gesloten en verplaatst de handeling zich naar de zwarte speelvloer, terwijl tegen de achterwand abstracte, bewegende vloeistof-projecties zichtbaar worden.
Twee huiselijke objecten spelen een belangrijke rol: de voornoemde fauteuil en daarnaast een staande kapstok die we in de openingsscène ook konden ontwaren. De dansers voeren simultaan duetten met deze meubelstukken uit; juist deze niet-menselijke danspartners blijken de helpers te worden die nodig zijn om de dansers van hun eerste kledingstukken te ontdoen. Daarna volgt een eerste voluit gedanste scène, een lyrisch duet, je zou het romantisch kunnen noemen. De vloeistofprojecties en het jazzy muzikale idioom wijzen ook in deze richting: dit duet lijkt het begin van hun relatie samen te markeren.
Verschillende andere scènes passeren de revue, tussen gespeeld en gedanst in. Een stoet van verwijzingen en citaten komt voorbij (die na de voorstelling op de achterwand als credits geprojecteerd ook benoemd worden). In een van de scènes trekken de dansers alsmaar herhaald vesten aan en weer uit, misschien is dit ook een verwijzing, naar Jerôme Bels Shirtology. Maar elke zweem van sensualiteit tussen de spelers en het publiek lijkt zorgvuldig te worden vermeden: er is enige mate van strip maar een totaal gebrek aan tease. In de slotscène daarentegen, dollen de twee dansers uitbundig met elkaar en als zij niet door de hoge deur afgelopen waren, maar op toneel waren gebleven, hadden ze elkaar ontkleed, want daar waren ze al mee begonnen.
We zijn getuige geweest van een relatie tussen twee mannen, maar wat ze over hun relatie aan ons kwijt willen, blijft vaag. Soms lijken ze hun vriendschap te vieren, dan weer is er sprake van een kritische blik, misschien speelt angst een rol (een van de op tape afgespeelde teksten lijkt daarop te doelen), en rolmodellen uit met name de cinema zijn duidelijk aanwezig in de vormgeving van deze relatie.
Maar deze voorstelling slaagt er niet in een urgente gedachte of dwingende positionering van deze relatie in een bredere context over te brengen. Het materiaal blijft beperkt tot een bouquet leuke invallen, aanzetten tussen spel en dans in, doorspekt met een scala aan citaten en, hoe sympathiek ook, meer dan dat vermag deze voorstelling niet aan te richten. Een middag koffiedrinken met deze mannen zou misschien meer opgeleverd hebben dan deze voorstelling die weinig lijkt te onthullen, van de dansers noch van hun relatie.
Foto: Malene Olsen Photography
Bedankt om deze voorstelling te bekijken en om daarna ook de tijd te nemen om een recensie te schrijven.
Als beginnende makers die hun eerste voorstelling naar buiten brengen is het dan ook interessant om naast de enthousiaste reactie van het algemeen publiek ook een bewust kritischere stem te horen als deel van ons groeiproces.
Een grote take away die ik neem, is om de volgende keer op tijd en stond een nieuwe promotietekst mee te geven wanneer de tijd voor de premiere komt en het stuk een andere vormgeving heeft gekregen dan het oorspronkelijk dacht te wezen. Aangezien ik zie dat het grote deel van de recensie een verwijzing is naar de anticipatie die u had naar aanleiding van het promotietekst. Een kleine kanttekening die ik graag zou maken is dat zelfs in de meegeven tekst noch de performer noch de performance als onconventioneel/gek worden beschreven. Enkel de striptease zelf en hoewel de manier waarop u teleurstelde, vond u die ook daadwerkelijk onconventioneel. De relevantie van de openingsparagraaf gaat mij daarom ook een beetje te boven.
Daarnaast wel interessant om te horen dat de bredere context niet echt is doorgekomen naar u toe. Daardoor gaan we oprecht terug naar de tekenkamer op zoek hoe we verder in het proces van deze voorstelling onze boodschap kunnen versterken. Voor ons vinden we vaak dat de tragedie van kunstenaars en gay verhaallijnen wordt uitgemolken als de enige manier om kunst en/of narratief diepte te geven. Een viering van het mundane, hoe licht dat ook is hoopte we zo toch wat “gewicht” te geven. Een aangename tocht staat ons te wachten om voor onze volgende voorstelling dat met passie over te brengen en dankjewel om ons daarbij te helpen.
Wat ik echter wel jammer vind en een beetje onnodig is de laatste boodschap. De implicatie dat een koffie u meer zou opleveren dan deze voorstelling is soort van jammer in een tijd waar we allemaal al last hebben om publiek terug naar een theater te krijgen. En voor mij duwt het een recensie waar ik anderzijds wel een poging tot nuance zie nogal over naar een stereotype van zichzelf.
Dat gezegd zijnde neem ik u met plezier aan op uw aanbod en mag u mij altijd contacteren voor een kop koffie. Ik kan u niet beloven dat u ons dan echt beter leert kennen, maar met een koffie of biertje in de hand zijn we vast en zeker wel weer sympathiek en vermakelijk.