OustFaust, de afscheidsvoorstelling van Theu Boermans als huisregisseur bij Het Nationale Theater, begint tamelijk veelbelovend: via gedurfde keuzes en indringende beelden halen Boermans en schrijver Tom Lanoye de brontekst rigoureus naar deze tijd. (meer…)
Het moet de kaskraker van deze zomer en komend seizoen worden: het grootschalige muziektheaterspektakel Amadeus van Het Nationale Theater en de Theateralliantie in samenwerking met OPERA2DAY en in de regie van Theu Boermans. Het begint ijzersterk: in een rolstoel richt de oude Salieri zich rechtstreeks tot het publiek, met schuin achter zich het ensemble eveneens in rolstoelen, gekluisterd aan een televisie met daarop André Rieu.
In de drie uren die volgen is Mark Rietman fenomenaal in zijn vertolking van hofcomponist Salieri die geconfronteerd met het overweldigende talent van Mozart zijn eigen middelmatigheid ziet en de strijd aangaat met alles waarin hij geloofde, tot God aan toe. Prachtig is de muziek, live uitgevoerd door een sterk spelend ensemble met glansrollen voor sopraan Lucie Chartin en het veertigkoppige koor.
Deze (kostbare) toevoeging bewijst keer op keer zijn meerwaarde, verder volgt Boermans redelijk nauwgezet Peter Shaffers Amadeus (1979), aangevuld met de uitvergrotingen van Shaffer zelf voor de bioscoophit van Milos Forman uit 1984. Veel poepgrappen en scheten dus. Na 35 jaar vooral vermoeiend en clichématig, daar verandert de aanstekelijke branie van Sander Plukaard in de titelrol niets aan.
Al even clichématig worden alle andere rollen ingevuld. De keizer (Vincent Linthorst) is een domme onbenul die niets van kunst begrijpt, Gottfried van Swieten (Jaap Spijkers) speelt hier de weinig fantasievolle voorzitter van de Raad voor Cultuur, Johann Von Strack (Yamill Jones) wil als minister van Kunsten en Wetenschappen vooral meer diversiteit en jonge mensen bereiken, maar begrijpt op zijn beurt niets van de Italiaans gesproken onderonsjes van Van Swieten en opera-intendante Orsini-Rosenberg (Esther Scheldwacht), die wars is van vernieuwing en zich vooral aan alle regeltjes wil houden.
Meer dan figuranten in Boermans’ satire op het Nederlandse cultuurbeleid zijn zij niet. En net als de anale fixatie van Mozart gaat het na de zoveelste verwijzing naar subsidieregelingen vervelen, zeker als keer op keer de themavraag van Toneelgroep Oostpool ‘Hoe nu mens te zijn?’ wordt bespot. Klucht en satire overvleugelen daarbij te vaak het drama, waarbij een bevlogen pleidooi van Mozart besloten wordt met de zoveelste scheet en Salieri en zijn spionnen zich vergrijpen aan een dienblad vol cocaïne.
Ronduit pijnlijk zijn de grappen over #metoo die Boermans in zijn bewerking heeft gestopt, van ‘metoo-ooktoenal’ tot ‘metoo-tochnog’ als Salieri zich vergrijpt aan zijn leerling Katherina en even later Mozart verdacht maakt door hem van grensoverschrijdend gedrag te beschuldigen. Het publiek in de zaal lacht er hartelijk om.
Daarbij hebben alle vrouwen louter een dienende of uitgesproken onsympathieke rol in deze Amadeus. Constanze Weber (Yela de Koning) zegt van zichzelf dat ze een domme gans is, heeft spijt als ze Mozart verlaat en belooft vervolgens tot het einde der tijden voor hem te zullen zorgen, ondanks zijn bedrog. Katherina Cavalieri (Lucie Chartin) moet vooral mooi zingen, maar ondergaat zowel het gedrag van Mozart als Salieri zonder commentaar. De vrouw van Salieri is zelfs helemaal afwezig.
Natuurlijk, al deze elementen zitten in het veertig jaar oude stuk, maar Boermans bevraagt ze niet, integendeel: hij zet ze dik aan. Vrouwen die nee zeggen? Ach, met een beetje druk komen ze de avond erna terug. En dan scheld je ze uit voor slet en stuur je ze weg. Een overheid met regeltjes die de kunstenaar vooral beperken? Bespottelijk. Uitgerekend de enige acteur van kleur speelt daarbij de domme minister die voortdurend wordt genegeerd en uiteraard niet toegelaten wordt tot de vrijmetselarij. Gênant is het gelach in de zaal als hij voor de derde keer over diversiteit begint.
En natuurlijk, Boermans toont ook het conflict tussen de creatieve geest die zich niet aan regeltjes of genrehokjes houdt en een overheid die daar niet mee om kan gaan, maar de satire slaat gaandeweg de voorstelling om in cynisme, culminerend in Rietman die zich opwerpt als de beschermheilige van de middelmaat en, zijn leven lang gesteund door publiek en overheid, een dikke middelvinger opsteekt naar God.
De meest menselijke figuur in deze voorstelling is niet de geniale Mozart, maar de twijfelende, zoekende en haatdragende Salieri, die het grote verhaal wil vertellen maar ondanks alle successen al snel verguisd en vergeten werd. Spectaculaire decors zijn daarbij afwezig, een glazen bak die van achter- naar voortoneel kan schuiven en een (nep)piano die kan ronddraaien en als grafkist kan dienen – meer is niet nodig.
Wat rest is het sublieme, de muziek van Mozart.
Foto: Joris van Bennekom
De recensent verwart vorm met inhoud, en kritiek met oplossing.
De voorstelling is geweldig en raakt.
Als reactie op Peter Thissen hierboven en op de recensie zelf. Ik ben het eens met de recensent. De voorstelling draagt allemaal politiek commentaar aan die door het lege of komische karaker van personages kant nog wal raken. Het lijkt alsof Theu het publiek wilt prikkelen maar niet tot denken aanzetten. Metoo wordt genoemd als een ding wat bestaat en om te lachen maar een diepere laag ontbreekt. Vooral de vervelende steken naar ‘Musical’ komen pijnlijk aan omdat het gissen is naar het punt wat wordt gemaakt. Theu forceert Peter Shaffer’s tekst naar nu terwijl deze in principe tijdloos is. Zoals Peter Thissen hierboven zegt, ja de voorstelling raakt; als een legoblokje onder de voet. Het is frustrerend. Vooral omdat de acteerprestaties over het algemeen goed zijn.
Hoezo omstreden?
Groot compliment voor de hele productie! Creatieve hoogstandjes in muziek, acteerwerk en kostuums. Geweldige avond gehad, bedankt!
Wat een waardeloze recensie voor deze zeer mooie en enerverende productie.
Je alleen maar concentreren op de poepgrappen slaat nergens op zeker niet om een artikel mee te beginnen. Fantastische avond gehad met een fenomenale Mark Rietman als Salieri en alle waardering voor de regie van Theu Boermans.
Ik vond het wel een fraaie voorstelling, door muziek, het spel, de enscenering en vooral de onbeschaamde schwung, maar kan me enigszins vinden in de recensie. An en toe is de voorstelling mij net een tikkeltje te ironisch. Tussen de rake momenten zitten net iets te vette actuele verwijzingen, wordt de vulgariteit die Mozart zou kenmerken ook door andere personages overgenomen (mind you, Saliere neemt afscheid met en middelvinger) en wordt alles onderhuidse spanning opeens overduidelijk uitgespeeld. Ironisch bedoelde platheid wordt dan opeens echte platheid. Ik von dat persoonlijk jammer, want het maakt een mooie voorstelling, met zoveel schitterende muziek en zoveel spel- regie en vormkwaliteit misschien wel tot een publiekslieveling, maar net niet perfect. Voor mij persoonlijk het verschil tussen een 7 en een 9.
Ik vond het ook plat en veel te grof. Ordinair stuk. Wel mooie muziek en leuke stukken tussendoor overigens.
Mozart onwaardig! Behalve dat de platvloersheid regeert, had ik veel meer muzikaal spektakel verwacht. Het deel na de pauze was daarentegen beter dan dat ervoor.
Wij hebben het vol gehouden tot de pauze. Wat een waardeloos gebeuren, zonde van het geld.
Alle negatieve reacties ten spijt. Het is gewoon een super mooie voorstelling doorspekt met hedendaagse straattaal en erotisch getinte scenes, wat het stuk heel toegankelijk maakt en in een heel mooi eigentijds perspectief zet. Mogelijk dat wat behouden oudere mensen zich er aan zouden kunnen storen, maar het is zeker niet platvloers en zelfs ook niet de scheten die Amadeus laat. Het geeft juist iets onbevangens aan de voorstelling. Ook de lachsalvo’s vanuit de zaal spreken boekdelen. Mark Rietman speelt Salieri op een meer dan voortreffelijke wijze, net als de acteur Sander Plukaard (Amadeus) en Yela de Koning (Constanse). Maar zeer zeker ook het toporkest met stuk voor stuk dijken van musici en het koor een genot om naar te luisteren en niet te vergeten de sopraan Lucie Chartin die de sterren van de hemel zingt. Allen dragen bij aan het succes. Gewoon een hele mooie voorstelling met prachtige muziek, goed acteerwerk, dans, zeer mooie kostuums en decor. Ik heb genoten van het begin tot het einde. Een daverend minuten lange staande ovatie viel de cast dan ook terecht ten deel. Super productie!
Wat een platvloerse, goedkope, ordinaire, theateronwaardige voorstelling. Onnodig veel gevloek ook. We zijn in de pauze weg gegaan
Gister deze voorstelling gezien. Ik was uitgenodigd dus wist niet wat te verwachten, maar toen ik vernam dat het om een Nederlands stuk ging, hield ik mijn hart al vast. En ja, alle clichés over het Nederlands theater werden helaas bewaarheid. Een en al platvloersheid en gevloek, en weinig muziek waar dan nog door Salieri doorheen gepraat werd. De prominente scène waarin Constanze gedwongen werd haar onderbroek uit te trekken… wat voegt die (en soortgelijke scènes) in godsnaam toe? Verder wederom veel pik- en afkijkwerk (van de beroemde film), zoals het befaamde lachje van Mozart. De schrijver van het stuk lijkt niet te weten wat hij wil zeggen: een zgn. moderne draai geven aan wat al bekend is, met een gênante vertoning waarin de kijker niet wat er nou precies bedoeld wordt als gevolg. De lovende recensies in de dagbladen vind ik ook verdacht. Eerder merkte ik al dat de nationale gezelschappen (toneel, opera) geen fout kunnen doen en altijd wel worden doodgeknuffeld, waar ze ook mee komen, dus daar hecht ik ook geen waarde aan. Hoe dan ook, wij zijn in de pauze weggelopen, meer konden we echt niet aan, ook niet voor 45 euro per kaartje.
“veel pik- en afkijkwerk (van de beroemde film)” schrijft Anna hierboven. Tja, niet zo gek he, als je gebruik maakt van dezelfde toneeltekst… ik begrijp dat Anna liever had gezien dat Mozart een keurige, conservatieve en vooral nette jongeman was geweest.
Ik ben het helemaal eens met de reactie van Anna en vond het een beschamende vertoning,het tweede deel niet meer gezien,had er geen vertrouwen meer in,dat het nog goed zou komen.Teleurstellend na alle lovende recensies van de kranten.
Gisteren een teleurstellend stuk over het leven van Mozart bijgewoond. Ik had persoonlijk op meer muziekstukken gehoopt, omdat dat ook centraal staat in het leven van dit genie. Daarnaast vond ik het er door de muziekstukken heen praten van Salieri zonde van de prachtige bijdragen van het orkest.
Ik begrijp dat de karaktertrekken van Mozart belicht worden aangezien die, zeker voor die tijd, vrij opvallend zijn. Echter, vind ik het schunnige taalgebruik van een niveau wat ik wat ongepast vind voor een stuk wat, mijn inziens, het verhaal verteld van een muzikaal excentriek genie. Hiermee bedoel ik niet dat schunnigheid daar niet bij kan horen. Integendeel, dit kan men ook terugzien in de gelijknamige film uit 1984.
Al met al een stuk vol met onnodigheden om zo op, voor mijn gevoel, een geforceerde manier een link te liggen met hedendaagse verwijzingen die niet toevoegen aan de essentie van het stuk.
Ik verbaas me over de negatieve reacties.Ik heb genoten van zowel het spel als de encenering.Hulde ondanks de netelige zeikerds die het einde niet wilden zien.
Wat een afgang! Wat vreselijk om twee componisten een gedrag aan te meten die ze naar beneden haalt! Het had zo veel mooier gekund ! Nu is het
een walgelijke vertoning van ordinair gedrag en de mooie muziek van beide componisten nauwelijks gehoord.
Het koor was mooi maar veeeel
te weinig.
Teleurstellende voorstelling gezien.
Totaal niet wat ik verwacht had. Weinig muziek . zonde want als het orkest speelde was het prachtig. Veel gevloek en platvloerse taal. schunnig.
Het was voor mij echt een tegenvaller.
Wat een teleurstelling! Mozart, mn hele leven genoot ik al van zn prachtige muziek! Salierie, ontroerend ! Na deze voorstelling was ik boos! De muziek van beiden zal nooit meer hetzelfde zijn. Ik verdiepte me in hoe deze componisten werkelijk waren, luisterde weer eens heel intens naar hun prachtige muziek, las hun levensgeschiedenis en menselijkheid en gelukkig vervaagt langzaam
het negatieve beeld van deze theatrale mislukking…
Teleurstellend, platvloerse taal, gevloek en veel goedkope grappen!!
Gisteren ook de voorstelling gezien . Helaas alleen afgegaan op de lovende rerensies
In de kranten. Ik hoef niets meer toe te voegen aan het commentaar dat Anna hier eerder heeft geschreven. De mooie fragmenten ( zang en een uitstekend ensemble)
werden wreed verstoord door het geklets er over heen.
Jos en Riek
Ook wij hadden ons er veel van voorgesteld, vooral ons verheugd op prachtige muziek. Wat een teleurstelling! Meteen al in het begin een vulgaire scène. Als ik niet midden in de rij had gezeten was ik na een kwartier al vertrokken. Waarom zijn Nederlandse toneelstukken/films/ cabaretvoorstellingen altijd doorspekt met gevloek en naar pornoneigende seks.
In de pauze weggegaan en wij waren niet de enigen, ook jonge mensen liepen weg !
Voortaan me toch iets beter voorbereiden maar ik ben bang dat wij voorlopig niet meer naar een Nederlandse productie gaan. Jammer van het geld.