Wanneer de dansstudenten van Lucia Marthas het podium betreden en de eerste tonen van ‘The Greatest Show’ klinken, stijgt er gejuich, gestamp en gefluit op in Ahoy Rotterdam. Maar wanneer Stanley Burleson, gekleed in een wit pak en met een grijns van oor tot oor het podium bestijgt houdt het publiek zijn adem in. (meer…)
In Terra’s Aladdin wil de grootvizier een toverlamp gebruiken voor macht. Alladin wil de lamp gebruiken voor de liefde. Of, eigenlijk: om in te breken in het badhuis van een meisje dat hij nog nooit gesproken heeft. Deze musicalbewerking is zo weinig kritisch over de vertelling dat het de twijfel oproept of de lamp toch niet beter af was bij de slechterik.
En dat terwijl je met de klassieker uit Duizend en Een Nacht best een aantal kanten op kan gaan, zo getuigen de verschillende versies die er voorhanden zijn. Voor de Terra-variant baseerden schrijver Dick Feld en regisseur Wesley de Ridder zich op de Franse vertaling van Antoine Galland uit de 18e eeuw, maar speelden ook leentjebuur bij de bekende Disneyfilm. Alladin steelt nog steeds graag stokbroden, het aapje Abu is nu een muis en de muzikale entree van de Djinn lijkt verdacht veel op Een Vriend als Ik. En natuurlijk mag de romantiek op een tapijt niet ontbreken.
Wat wel ontbreekt, is de brutale prinses met haar huistijger. Of een prinses die iets te doen heeft in dit verhaal. Aladdin (Bram van Stiphout) ziet prinses Amira (Alisa Opari Luzi) als zij gesluierd over straat loopt. Het is liefde op het eerste gezicht, al moet haar gezicht bedekt blijven zolang ze niet getrouwd is. Amira verschijnt pas weer als ze gered kan worden door Aladdin, die eerst een avontuur beleeft in een wondergrot, daar de Djinn ontmoet, ternauwernood ontsnapt, en dan wenst om in haar badhuis te landen. Vervolgens is de prinses de speelbal van haar nieuwe geliefde, haar waakzame vader of de enge grootvizier waar ze voor moet dansen. Als ze in de finale eindelijk iets mag ondernemen, is het al bijna tijd voor het applaus.
Zo blijft Aladdin afzijdig van de pop-culturele discussies van de afgelopen jaren, waarin kritischer gekeken wordt naar de sprookjes die we vertellen. Waarom is het enige meisje in dit verhaal zo onzichtbaar en onderdanig? Waar ligt de lijn tussen romantiek en stalk-gedrag? De keuze voor een witte Aladdin en een acteur van Surinaamse afkomst die als Djinn al zijn wensen moet vervullen, is al even ongelukkig. Het onderstreept hoe traag een bewustzijn over representatie op gang komt in het musicalveld.
De kracht van deze Aladdin schuilt niet in het verhaal, maar in de muziek en de vormgeving. De door twee spelers bestuurde Djinn van poppenmaker Kathelijne Monnens spreekt tot de verbeelding en dwingt een wat veilige regie om speelser te worden. Na thrillermusical Schuld bewijst Fons Merkies zich opnieuw als interessante musicalcomponist met een prettig popachtig geluid. Zijn muziek ligt makkelijk in de oren, dient de vertelling en wordt nergens te schreeuwerig. Dat is deels de verdienste van vier sterke zangers. Met name het terugkerende liefdesduet van Opari Luzi en Van Stiphout brengt Aladdin even naar een hoger niveau. Een welkome afwisseling in een nogal toondoof sprookje.
Foto: Jaap Sinkeler
Waarom moet in vredesnaam een familievoorstelling nu ook al kritisch kijken naar een klassiek sprookje?
Waarom wordt deze voorstelling gerecenseerd op wat het niet is ipv op wat het wel is?
Erg jammer. Slechte recensie.
Helemaal eens met Jeroen. Als het stuk nou gepóógd had maatschappijkritiek te leveren en dat dat niet uit de verf was gekomen had was het uiteraard een valide punt en was ik benieuwd naar de analyse van de recensent over waaróm de kritiek niet werkte. Nu is het een bizar, er bij de haren bijgesleept criterium.
“Wat een rare nasi!”
~Dhr. Van Wijhe over een kom soep
Heb de voortelling gezien en verbaas me over deze recensie. Aladdin laten spelen door witte acteur, oké, dat is een punt, maar is Aladdin in de context van een romantische sprookje een stalker? Dat is erg ver gezocht. Een stalker vertoont ernstig ziekelijk gedrag. De geest zegt dat hij alles kan doen, behalve iemand verliefd op je laten worden. Aladdin moet zelf aan de bak om haar te overtuigen. Dat doet hij een beetje onwennig, niet macho-vastberaden en er gebeurt niets tegen de wil van het meisje in. Allicht kon haar personage meer worden uitgediept, dat is waar, maar ‘Stalkende Aladdin’ in een vette kop is zo overtrokken dat het een vertekend beeld geeft van de voorstelling en dat kan de bedoeling van een recensie toch niet zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je afkomst voor de liefde niet uitmaakt. Overigens speelt de geweldige Surinaamse acteur Julian Ubbergen niet alleen de diende geest, maar ook de machtige sultan, de vader van de prinses. En dan nog iets: Bram van Stiphout is de enige witte acteur in dit ensemble waarin iedereen van rol wisselt. Voordat de lezer de indruk krijgt dat het geheel is witgewassen: we maken naast Ubbergen ook kennis met Jessin Oulad El Hadj en Alisa Opari Luzi. Nieuwe gezichten die hun culturele achtergrond met zich meenemen. Deze nuanceringen wilde ik hier graag even kwijt.
En nog iets: de muis waar de recensent het over heeft is een rat.
Blijkbaar hebben ze gewoon de clicks nodig bij Theaterkrant want het gebeurt steeds vaker.
Erg jammer.
Marc, dank voor je reactie. De kop moet wel aansluiten bij de voorstelling, dus die hebben we weer aangepast.
Als eerste het is Aladdin en niet Alladin zoals hierboven meerdere malen geschreven is. Is het niet zo dat Aladdin sowieso niet in elke variant een kleur heeft en wat dan nog, gaat dat ten koste van de kwaliteit van de show? Nee! Heb 1 van de try-outs mogen zien en vond het prachtig. TheaterKrant publiceer iets wat op waarheid is gebaseerd en niet wat half uit de lucht geplukt is, want Alisa speelt niet alleen de mooie prinses Amira maar ook de rat.