Een volledig wit decor (Arinth Foekema) op een witte balletvloer, met grote balken en een constructie die iets weg heeft van een klimrek. We lijken te kijken naar een speelplaats. Een flink bezwete speler, tevens in witte tint gekleed, rijdt met zichtbaar plezier met een skateboard over de vloer. Af en toe kijkt hij even naar het publiek.
De Heer, Der Führer, The Band, De Oorlog, De Pil. Soms is een algemeen zelfstandig naamwoord voldoende om iets heel specifieks aan te duiden. Maar met de oorlog en de pil kan die duidelijke betekenis weleens generatiegebonden blijken. Want er is meer dan alleen de 2e Wereldoorlog en ook de betekenis van de pil als anticonceptiemiddel uit de jaren zestig kan weleens veranderen. Zo blijkt uit de voorstelling Ach Mijn Wederhelft.
In drie delen, in drie zalen (waarom het niet in één zaal kan, zodat de toeschouwers, die nu in drie groepen zijn verdeeld, gewoon op hun plaats kunnen blijven zitten, is niet helemaal duidelijk) wordt het verhaal verteld van de seksuele revolutie van toen en nu. Men bezoekt de delen in willekeurige volgorde.
De aflevering Sexual Revolution is het meest energiek, het heftigst, maar ook het minst interessant. Ingeleid door een human beatbox (ik dacht dat een fiks aantal jaren geleden al was afgesproken om dat afgekloven muzikale middel niet meer in het theater te gebruiken) smijten drie hitsige jonge vrouwen hun seksuele voorkeuren op tafel en maken het publiek het onderwerp van hun genot. Maar veel meer dan een frivole gevoelensuitbarsting van drie meiden in het café na schooltijd is het niet. Alleen een rake opmerking over de pil uit de jaren zestig die de seksuele moraal heeft opengebroken, is blijven hangen. Die komt uit de mond van een vrouw die geen behoefte heeft aan ‘plantjes die 18 jaar water nodig hebben’.
Zowel tegenover als naast de pil uit de jaren zestig wordt de PrEP-pil (Pre-expositie profylaxe) geplaatst, waarmee een hiv-infectie kan worden voorkomen. De drie ‘priesteressen’ bewieroken deze nieuwe pil luidruchtig als de seksuele bevrijding voor een ieder die onbeschermd van seks wil genieten.
Ook in de twee andere delen van een klein half uurtje (inclusief digitale enquête over dit onderwerp) staat de PrEP-pil centraal. De aflevering Survival Mode begint hoopvol. De goedgebekte Surinaamse oma Pengel gaat de strijd aan met haar arrogante huisarts, die het vertikt om haar kleinzoon de pil voor te schrijven. Na een paar minuten zijn de stellingen betrokken: zij wil die pil en hij vindt het onverantwoord omdat er nog veel te weinig onderzoek is gedaan naar de mogelijke schadelijke effecten op langere termijn. En dan gebeurt er eigenlijk niets meer dan een herhaling van zetten.
Theatermaker/regisseur Gavin-Viano heeft het hart en de ziel weleens dieper geraakt met zijn voorstellingen over racisme in de VS en de Liberiaanse burgeroorlog. Alleen het derde deel, Soulsearch, steekt theatraal-inhoudelijk boven de andere twee delen uit. Jorden en zijn vriend Mehmet gaan trouwen. In een prachtige scène laat het tweetal zien hoe dit nieuws landt in de Turkse familie van Mehmet. Moeder is hysterisch en broer is ijzig afkeurend. Maar het tweetal heeft nog een ander probleem: hoewel ze beiden geen breekpunt willen maken van een open huwelijk, wil Jorden wel dat zijn vriend even langs de GGD gaat voor een PrEP-pil. Mehmet ziet dat als een teken van wantrouwen. ‘Jij beslist niet over mijn lichaam’ tegenover ‘Jij beslist niet over mijn gezondheid’. Dat is wél een mooi verbaal gevecht dat na afloop is blijven hangen.
Foto: Anna van Kooij
Wij hebben ontzettend genoten van dit politieke verhaal. Het heeft ons geraakt.
De zalen zagen er zo artistiek uit. En we hebben heel veel geleerd. Chapeau voor het hele team en Frascati.
Dit is 1 van de tofste voorstellingen die ik in jaren heb mogen zien. Gavin behandelt een thematiek en kaart issues aan die voor andere generaties en stellen van verschillende komaf lastig zijn om te bespreken. Het is belangrijk om dit terug te zien op podia.
Dat niet alles duidelijk is waarom bepaalde dingen gebeuren, is wat mij betreft juist ook een van de krachten van dit stuk. Het zet aan tot conversatie met medebezoekers en stimuleert de geest om na te denken, ipv alles hapklaar en duidelijk voorgeschoteld te krijgen.
Artists are here to disturb the ‘peace’! En Gavin behoort tot de frontlinie van talentvolle nieuwe makers die dat begrijpen!
Ach Mijn Wederhelft heeft mijn bekrompenheid tot een orde gebracht, door in drie verhalen vrijheid en openheid multidimensionaal te maken. Niet alleen drie voorstellingen verdeelt over drie zalen maar een happening, waar je als ware een mini festival beleeft!
Gavin-Viani heeft als theatermaker duidelijk gemaakt dat niet alles vanzelfsprekend is waar het om seksualiteit gaat! Wat duidelijk te zien was hoe de andere toeschouwers reageerden op de verschillende stellingen m.b.t. de PrEP-pil bij elke van de drie voorstellingen. Gewiekst gebruik gemaakt dus van online vragenlijsten via een QR-code bij start van elke onderdeel. Waar je ineens contact kreeg met je buurman/vrouw, om even te spieken natuurlijk!!!
Ach Mijn Wederhelft heeft mij aan het denken gezet door waardevolle informatie, wat je pakt als niet conservatieve!
Een indrukwekkend kwalitatief drieluik. De noodzaak van verschillende boodschappen hebben mij aan het denken gezet. Een nodig geluid waar menig oor van kan leren.
Deze voorstelling heeft me echt getriggerd en opnieuw doen nadenken over de kwestie van het betreffende onderwerp. Mooi gespeeld en boodschap kwam krachtig over in combinatie met het muzikale decor.
Wederom verrassend ….
Jij weet het publiek met de gekozen thema’s te boeien. De wijze om dit neer te zetten, biedt nieuwe vormen voor het maken van theater. Mijn complimenten aan de acteurs. Ik vond ze stuk voor stuk bijzonder goed in hun rol. Wauw zeg ik nog na…. hoe de drie jonge dames in het spel zaten. Dat zij het vrouwelijk publiek meenamen in het spel, wat dus heel spannend was voor de twee aangesproken bezoekers. Ik ben dol op je werk. Ga zo door!!
Leerzaam, boeiend, stoer, zet aan tot denken en wakkert ook meteen discussies aan. De enquête deed precies dat waar de maker op had ingezet: de mensen in de zaal gingen het gesprek met elkaar aan.
Ach Mijn Wederhelft kaart thema’s aan waar ik, als single lady, eigenlijk helemaal niet bij stilstond…Wat zou ik doen?
Een human beatbox gebruiken was een meesterlijke stijlkeuze om zo een brug te slaan tussen hiphop en theater. Een mooie keuze. Een goede stap in de richting van het inclusiever maken van het theaterlandschap.
Graag meer van dit.