Mocht de jury van So You Think You Can Dance nog getalenteerde vrouwelijke hiphoppers zoeken, dan hadden ze gisteren prima terecht gekund bij de Trans Europe Express – een ‘uniek urban dans festival’ in de Amsterdamse Melkweg.
Het toppunt van vrouwelijke hiphop kwam in de Nederlandse première van 7Steps, de nieuwste voorstelling van de Franse choreograaf Mourad Merzouki, met maar liefst tien vrouwen met vijf Europese, nationaliteiten. En een heleboel tennisballen.
7Steps was ook direct de naam van het project – de ‘7’ slaat op het aantal productiepartners – waarin Merzouki, met hiphop als bindmiddel, op zoek ging naar een nieuwe Europese identiteit. De dames – iedere partner mocht twee dansers voordragen – staan zeker hun mannetje, zelfs al zijn ze gekleed alsof ze naar aerobicsles (of een Sporty Spice-concert) gaan. Dat de groep alleen uit vrouwen bestaat was overigens niet zo gepland, maar het geeft de voorstelling wel een relaxte, vriendschappelijke vibe.
Merzouki heeft één grote troef. De dans is overduidelijk hiphop, de muziek is dat allerminst. Eén duidelijk hiphopnummer (van Mobb Deep) daargelaten, dansen de dansers op Tarantella’s en muziek van Vivaldi – soms wel bewerkt met een hiphopbeat. De zaal is er stil van; echt meedeinen kun je natuurlijk niet, maar deze ‘beat classique’ werkt!
Het enige probleem: dit is meteen ook Merzouki’s enige troef. Na vijftien minuten geloof je de groepschoreografieën wel. Een solo waarin een danseres, coupe Patricia Arquette, langzaam als een hiphopballerina in een muziekdoos tot leven komt, is wat dat betreft interessanter.
Hoe langer de voorstelling voortduurt, hoe meer je je afvraagt of het allemaal eigenlijk wel zo vernieuwend is. In de muziekindustrie is de combinatie hiphop-klassiek inmiddels oud nieuws, denk aan Paparazzi van Xzibit (1996) en Prince Igor van Warren G/Sissel (1997) – onderdeel van The Rhapsody Overture, waar Mobb Deep toevallig ook op staat. En waar dienen al die rondstuiterende tennisballen eigenlijk voor, behalve als vervanging van de sterren in de Europese vlag – en als extra blessuregevaar?
Wel alle lof voor de dansers, en een pluim voor een gevarieerd programma.
Foto: Michel Cavalca
Of het vernieuwend is vraagt Bregtje Schudel zich af. Eind jaren negentig was Compagnie Montalvo-Hervieu in het Muziektheater te gast met hiphopdans op Vivaldi. Dus nee het is niet vernieuwend, maar is dat relevant?