Schitterende kostuums, indrukwekkende acts, veel humor, muziek en stralende glimlachen, dat alles en nog meer verwacht je van het Great Christmas Circus, dat zich op de eigen website aankondigt als het mooiste kerstcircus van Noord-Holland. Een traditioneel circus – zij het zonder dieren – met een clown, showgirls en veel acrobatische (lucht)kunstenaars, wat een indrukwekkende totaalervaring zou moeten bieden. (meer…)
Pijn in je buik van de angst, het gebeurt maar zelden in het theater. In 100% Circus bespreken de acrobaten Julien Auger en Mikkel Hobitz niet alleen de metafysische kanten van de acrobatiek, maar jagen zij hun publiek ook met enige regelmaat heel letterlijk de stuipen op het lijf. Met een combinatie van acrobatiek, jongleren, ‘Perch’ en ‘Chinese Pole’ brengen zij de theateruitdrukking Hals- und Beinbruch tijdens 100% Circus soms angstaanjagend dichtbij.
Hoewel het begin van de voorstelling vrij ongebruikelijk is – stemmen op tape, iets tussen een serieuze conversatie en slap geouwehoer over Isaac Newton, Jezus, little Buddha en taxichauffeurs – houdt 100% Circus zich ogenschijnlijk aan de regels van het circusspel. De voorstelling is spectaculair omdat de mannen ronduit gevaarlijke fratsen uithalen, maar wisselt deze momenten van grote inspanning af met relativering en menselijke maat.
Tegelijkertijd worden rollen omgedraaid en geijkte patronen doorbroken. Het is de kleine man die steeds de grote kerel de lucht in hijst, op steeds langer wordende palen, die tussen het grid van de schouwburg verdwijnen. De mannen dragen rokjes, wat hun verschijning niet alleen iets archaïsch geeft, maar ook voor een potsierlijke toets zorgt. 100% Circus vertoont ook trekken van de lecture-demonstration, met bespiegeling op en onderzoek naar de mogelijkheden van levitatie. Het eigenlijk onderwerp, de dodelijke val, wordt uiteraard nooit besproken, maar is des te prangerder aanwezig wanneer de acrobaten woordeloos hun toeren uithalen. Dan zingen de mannen een liedje en spelen gitaar en klarinet, en krijgen de twee instrumenten een tweede leven, balancerend boven op elkaar.
Ook suggestie speelt een grote rol in 100% Circus, wat bij een onderwerp als levitatie niet hoeft te verbazen. Terwijl de kleine man de toeschouwers toespreekt over transversale krachten en gyroscopie, doet de grote man een soort regendansje om moed te verzamelen voor zijn volgende toer. Op zeker moment openen de mannen hun armen wijd naar het publiek. Aangemoedigd door vriendinnetjes durft alleen een heel klein meisje vanaf de eerste rij de knuffel-uitnodiging te beantwoorden. De angst voor de val en het falen krijgen zo een heel andere toon, voorbij het vertoon van mentale kracht en fysieke beheersing.
100% Circus is een haast persoonlijk statement van twee zelfbewuste acrobaten, die met kleinschalige middelen een hoogst poëtische voorstelling neerzetten, waarbij de vraag naar wie nu eigenlijk wat riskeert en waarom alleen indirect wordt gesteld. Maar dat maakt de voorstelling er niet minder om. Integendeel.