Hoe wordt een acteur op de toneelschool opgeleid? In dit deel van een serie over toneelmeesters, roemt Vanja Rukavina René Lobo en Steven Van Watermeulen als bronnen van inspiratie op de Toneelacademie Maastricht. Tegen zijn eigen studenten nu durft Rukavina te zeggen dat hij het op de vloer soms ook even ‘niet weet’.‘Die attitude nemen de studenten over. Waardoor ze actiever en ontspannener worden tijdens de les.’
Hij stelt zichzelf voor, na spetterende openingsmuziek met lichtshow en een originele opkomst. Merijn Scholten is de naam, ‘uit Afghanistan’. Ouders hadden een belwinkeltje in Kabul. Studeerde citymarketing, maar dat had in die contreien geen impact. Na wat omscholing kwam hij terecht ‘in een niet zo fijne werkomgeving’. (meer…)
Wat moet een theaterrecensent aan met een voorstelling die hij halverwege in zijn notitieblokje typeert als ‘mindfuck!’ Tot dat moment is Micha Wertheim voor heel even een voorstelling waarin die recensent samen met honderden anderen in de zaal, amechtig hijgend achter de verbeelding en fantasie van de maker aanholt. (meer…)
In 1000 kilo watten van het Asser jeugdtheatergezelschap Garage TDI voeren het 15-jarig meisje Izzy en nachtagent Rik een verbaal gevecht dat van de eerste tot de laatste seconde knettert. In de beeldrijke taal van Danielle Wagenaar en de uitmuntende regie van Frederieke Vermeulen wordt in een psychologische steekspel een dubbelportret geschilderd van twee mensen die elk op hun eigen wijze worstelen met het bestaan. (meer…)
De laatste twee voorstellingen van Micha Wertheim, Iemand anders en Ergens anders, waren experimenten, waarbij het maar de vraag was of hij zelf zou komen opdagen. Geen zorgen: Voor alle duidelijkheid is weer gewoon een cabaretprogramma. Compleet met goede opbouw, grappen en boodschap voor mee naar huis. Maar je moet wel blijven opletten, want Wertheim verandert de regels voor je er erg in hebt. Niet voor niets is de titel van zijn programma op twee manieren te lezen. (meer…)
Ik wacht in spanning af wanneer Kasper vd Laan in….Stadskanaal Theater Geert Teis, geprogrammeerd staat.
Ik vond het ongelofelijk flauw en inhoudsloos. Begrijp niet waar zijn zo duidelijk aanwezig zijnde zelfverzekerdheid (en pemiere-recenties) op gebaseerd zijn. In mijn hele rij heb ik weinig gelach gehoord. Geen verhaallijn, gewoon slecht.
Ik gun iedereen zijn succes maar een slechtere voorstelling als deze heb ik zelden meegemaakt. Binnen 5 minuten het je het gevoel in een kindercreche te zitten met een malloot die dingetjes probeert te benoemen. Ontiegelijk flauw, voorspelbaar en dat houdinkje. Japie doet een kunstje. Een voorstelling voor kinderen tot 12 jaar. De voorsteling had geen pauze dus ik moest hem uitzitten. Verloren tijd. Het meest lachwekkende was mijn man. Hij viel in slaap en snurkte. Dat was lachen.