In Den Bosch is Festival Cement inmiddels in volle gang. De twintigste editie staat in het teken van HET MANIFEST. Dagelijks presenteert een maker, dramaturg, recensent of toeschouwer een pamflet als startpunt voor een dialoog over tendensen en ontwikkelingen in de podiumkunsten. Theaterkrant- en NRC-recensent Marijn Lems waagt zich aan een Manifest van de theatercriticus. (meer…)
In de achtste aflevering van Kritiek op Kritiek gaat Nuno Blijboom in gesprek met theatercriticus Marijn Lems over zijn manifest van de theatercriticus, over de grens tussen kritiek en activisme en over de overeenkomsten tussen Johan Simons en Michael Bay.
Marijn Lems (1979) werkte als programmeur podiumkunsten bij Theater De NWE Vorst in Tilburg, Kunstencentrum STUK in Leuven, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam en Festival Something Raw. Naast theater en dans besteedt hij veel tijd aan films, games en tv-series. Hij beschouwt zijn eindejaarslijstjes op Facebook als zijn belangrijkste bijdrage aan de mensheid. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel en performance.
Dit gesprek vond plaats op 03/04/2019.
Marijns recensie van Heisenberg – Theater Rotterdam
Marijns recensie van Na de repetitie – Tg. Stan
Marijns dubbelrecensie van Othello – Het Nationale Theater met dr. Gloria Wekker
Marijns artikel over kunstbeschouwing en grensoverschrijdend gedrag met Persis Bekkering
Niet te verstaan.
Ha Wim,
Het klopt dat de audio in deze podcast van wat lagere kwaliteit is dan dat je van ons gewend bent. Er zijn wat problemen geweest met de opnameapparatuur tijdens het gesprek, wat pas tijdens het bewerken aan het licht kwam. Ik heb mijn best gedaan om de boel zo verstaanbaar mogelijk te maken, maar zeker bij het begincitaat van Marijn is de ruis flink te horen. Ik hoop niet dat je de hoop na de opening hebt opgegeven, zeker omdat de rest van de aflevering een stuk beter te verstaan is.
Groeten!
Nuno