In deze aflevering van De Criticitafel bespreken theaterjournalisten Hein Janssen, Mina Etemad, Sander Janssens en Hans Smit voorstellingen die ze in november bezocht hebben. Ook maken ze ter gelegenheid van de Paul Steenbergen-penning, die eerder deze week werd overgedragen aan Mark Rietman, de stand van zaken op van de verschillende doorgeefprijzen voor toneelspelers.

De critici zaten de afgelopen weken volop in de zalen. De theateroogst beslaat onder meer [meeuw] van Olympique Dramatique en theater arsenaal, High-Rise van Konvooi en Orkater/De Nieuwkomers, Cloaca van theatercollectief Dronken Mensen, Hulde van Kobra Theaterproducties en Branden van regisseur Abdel Daoudi.

Naar aanleiding van de grotezaalherneming van Weg met Eddy Bellegueule van Eline Arbo, halen de critici herinneringen op aan de oorspronkelijke première in het bovenzaaltje van de Haarlemse Toneelschuur in 2020. In diezelfde zaal zagen ze vorige week bovendien het beloftevolle Jongensuren van Koen Verheijden.

In Rotterdam ging deze maand Formerly Known As van Urland in première: huiverend bevragen de critici theater op basis van AI. Daarnaast liepen de meningen uiteen over Beste mensen van Bureau Vergezicht en Theater Rotterdam. En ook over The Almighty Sometimes  van Theater Oostpool is aan tafel geen consensus.

De podcast werd op vrijdagmiddag 29 november opgenomen op de redactie van Theaterkrant in de Amsterdamse schouwburg.