Halverwege de voorstelling gaat Igone de Jongh op de rand van het podium zitten, om haar enthousiasme te delen dat ze weer mag optreden. Het publiek wordt welkom geheten en mag zelfs vragen stellen. ‘Nederlands prima ballerina danst haar persoonlijke verhaal’: zo luidt de aankondiging van de voorstelling Igone de Jong – I. De ‘I’ (één) impliceert dat er meer uitvoeringen komen. (meer…)
Igone de Jongh, eerste soliste van Het Nationale Ballet, heeft de Gouden Zwaan 2016 gekregen voor haar grote bijdrage aan de Nederlandse dans. De Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie’ ging naar The lost room van het Nederlands Dans Theater. Danseres Anna Tsygankova kreeg de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ voor haar rol in Mata Hari van Het Nationale Ballet. De VSCD-dansprijzen werden vanavond uitgereikt tijdens het openingsprogramma van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht.
De Zwanen zijn de belangrijkste dansprijzen van Nederland en worden jaarlijks uitgereikt door De Nederlandse Dansdagen en de Vereniging voor Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). De prijs bestaat uit een bronzen beeld, gemaakt door choreograaf en beeldend kunstenaar Toer van Schayk.
De dansjury omschrijft Igone de Jongh, eerste soliste bij Het Nationale Ballet, als ‘gepassioneerd, geëngageerd, hard werkend, technisch briljant en qua interpretatie onnavolgbaar’. Daarmee dient ze ook de Nederlandse dans. ‘Ze is een voorbeeld voor velen, een inspiratiebron voor ambitieuze Nederlandse dansers, ze is de verpersoonlijking van de internationale kwaliteit die ons kleine landje kent’, aldus de jury.
De voorstelling The lost room openbaart volgens de jury een nieuwe wereld aan het Nederlands Dans Theater en zijn publiek. ‘Choreograaf Franck Chartier vindt met zijn esthetiek een wonderbaarlijke aansluiting op de Kylián-traditie. Hij zet dat bewust en met overtuiging en overgave in, bedient zich naar hartenlust van special effects, giet suspense en (macabere) humor in één vat en vloert ons definitief met een subliem en omverwerpend fragiel duet.’
De Russische danseres Anna Tsygankova bezweert volgens de jury iedereen in Mata Hari, een choreografie van Ted Brandsen bij Het Nationale Ballet. ‘Met haar fabelachtige techniek, haar krachtige persoonlijkheid en haar schitterende uitstraling laat Anna Tsygankova, deze danseres van wereldformaat, haar Mata Hari lezen als een nieuwe klassieker.’
De dansjury van Vereniging voor Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) bestond dit jaar uit voorzitter Anita van Dolen (programmeur dans Stadsschouwburg Amsterdam / Artistiek leider Julidans), Fons Dejong (dansprogrammeur Theater aan het Vrijthof), Stella van Leeuwen (programmeur theater en dans Lowlands), Nada Mounzer (redacteur NTR), Dave Schwab (dansprogrammeur Rotterdamse Schouwburg), Liesbeth Wildschut (Lecturer Theatre and Dance Studies, Universiteit Utrecht) en Jasper Weck (hoofd marketing en assistent programmeur Theater de Veste).
Foto Igone de Jongh