Nu theaters na twee onrustige coronajaren de deuren weer hebben geopend, kunnen we voorzichtig vooruitkijken. Dat doen we in Zorg & hoop na corona met uiteenlopende theaterwerkers voor en achter de schermen. Vandaag: Moniek Merkx, die vorig jaar afscheid nam als artistiek leider bij Maas theater en dans en nu als freelance-regisseur werkt. (meer…)
Nu theaters na twee onrustige coronajaren de deuren weer hebben geopend, kunnen we voorzichtig vooruitkijken. Dat doen we in Zorg & hoop na corona met uiteenlopende theaterwerkers voor en achter de schermen. Vandaag: Dieke van der Spek, die als freelance marketeer onder meer werkt voor Theater Rotterdam en Het Nationale Theater.
Zorg: ‘Hoe krijgen we bij de vaste toeschouwer het theaterbezoek weer in de routine?’
‘We zijn nu weer een paar weken op volle capaciteit bezig, en mijn grootste zorg is of we het publiek weer de zalen in krijgen. Normaal hebben we een aanloop met voorverkoop, brochures, online publiciteit, nu moest alles ineens in korte tijd. Tegelijkertijd is er een enorm overaanbod van voorstellingen: alle makers en spelers staan te trappelen om te spelen of in te halen. Als je 800 plekken in een schouwburg te vergeven hebt, zat er voor corona meestal al een goede basis in vanuit de voorverkoop. Een theater uit de tournee van OustFaust vertelde dat de zaalbezetting normaal voor zo’n zestig procent gevuld was met vast publiek uit de voorverkoop, en sinds corona niet meer.
‘Het lijkt erop alsof dat publiek het niet meer gewend is: theater is uit hun systeem geraakt. Als marketeer moet je al je tijd en aandacht nu stoppen in het terugwinnen van dat vaste publiek. Bij Het Nationale Theater en Theater Rotterdam deden we dat bijvoorbeeld in de eerste weken na de opening met kortingsacties via de nieuwsbrief en de socials. Als mensen eenmaal weer over de streep getrokken zijn, dan voelen ze het ook weer. Maar dat eerste zetje hebben ze weer nodig.
‘Dat geeft een grote druk op alle marketingafdelingen. Als het goed gaat met de verkoop dan krijgen zij vanuit het gezelschap te horen dat dat door de voorstelling komt en niet zozeer door hun harde werk en als het slecht gaat dan krijgen ze te horen dat het juist door de marketingafdeling komt en niet door de kwaliteit van de voorstelling. Maar ook bij ons zijn er veel mensen de afgelopen twee jaar andere dingen gaan doen, de marketeers die nog over zijn krijgen nu die hele bak over zich heen. Ik zou regisseurs en acteurs willen oproepen om extra lief te zijn tegen hun marketingmedewerkers. Bij veel makers heerst nu de verwachting: We mogen eindelijk weer spelen, dus de zaal zit ook weer vol. Maar dat is niet altijd reëel, het heeft tijd nodig. En dan komt het vast goed.’
Hoop: ‘Met minder drukwerk en meer flexibele marketinguitingen kun je divers publiek bereiken’
‘Binnen marketing is er de afgelopen twee jaar een heel nieuwe manier van werken ontstaan. We waren eigenlijk nog heel traditioneel: mijn kantoor lag vol met posters, flyers, boekjes. Dat hebben we vanwege corona in een heel snel tempo om moeten gooien. We werden minder afhankelijk van drukwerk en zijn ons veel meer gaan verdiepen in alle online-mogelijkheden en het uitproberen van onconventionelere vormen van verkopen.
‘We richten ons onder andere veel minder op de jaarlijkse seizoensbrochure. Bijkomend voordeel is dat je daardoor het seizoen kunt opdelen in kleine stukjes. Bij Theater Rotterdam hebben we het afgelopen jaar steeds een paar maanden in de verkoop gezet, aanvankelijk omdat we mensen niet steeds wilden teleurstellen als iets toch niet door kon gaan.
‘Ik hoop dat we iets overhouden van de flexibele marketinguitingen die de afgelopen twee jaar zijn ontstaan. Als we de vaste kern van publiek weer terug in de schouwburgen hebben, kunnen we hiermee namelijk de incidentele bezoekers en nieuwe, diversere publieksgroepen bereiken. Bovendien is het ook qua duurzaamheid een grote stap voorwaarts: steeds meer theaters willen nu definitief af van al dat drukwerk, en vragen vooral om mooie online content.’
Foto: Bart Grietens