Het nieuwe Theaterkrant Magazine is uit. In deze editie artikelen over Marte Boneschansker, Robert Wilson, toneelmeester Naomi Velissariou, de Podiumpas, Tobias Kokkelmans over decentraal denken en de droomreis van Alexandra Broeder. Deze week op de mat, bij onze verkooppunten en online. (meer…)
Het juli-nummer van Theaterkrant Magazine is uit. Een zomernummer met aandacht voor de festivals en leesvoer over cultuurbeleid, Boogaerdt/VanderSchoot in Japan, erotische performances en nog veel meer.
Artistieke kwaliteit, het is een complex begrip dat regelmatig onder vuur ligt. In de nieuwste editie van ons magazine kijken we hoe we het begrip kunnen verrijken. Pieter Bots, senior beleidsadviseur van de Raad voor Cultuur, pleit in zijn recente promotie Een waardevol oordeel voor meer perspectieven bij het oordelen over kunst. Czeslaw de Wijs schreef voor dit nummer een uitgebreide beschouwing.
Hoe een kwaliteitsbegrip zichzelf kan handhaven, en vormen van kunst die er niet aan voldoen buiten de deur kan houden, daarover gaat het stuk van Devika Chotoe, waarin ze verschillende bi-culturele toneelschrijvers spreekt – niet alleen over andere tekstvormen, maar juist ook over andere manieren van schrijven.
Verbreding van het kwaliteitsbegrip komt aan bod in een aantal andere stukken in deze editie. Nena Bergs sprak met Skin Deep Collective, een groep erotische performers die met kunstzinnige vormen van striptease en bondage het theater en de clubscene wil verbinden. Of in het stuk van Iris Peters over Theater LeBelle, een theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking.
Een beetje een vreemde eend in de bijt in dit nummer is het interview met de Vlaamse socioloog Pascal Gielen, dat Erwin Jans hield. Gielens meest recente boek, Vertrouwen, gaat niet specifiek over theater of over kunst, maar over ’commons’ of ‘meenten’ – plekken, ideeën of kennis die collectief beheerd en gedeeld worden. Zijn denken legt een basis onder veel ontwikkelingen die we in dit Magazine proberen te beschrijven. ‘Het idee van de autonome kunstenaar is plaats aan het maken voor de kunstenaar die wil ‘resoneren’ met de werkelijkheid rondom hem, die de buitenwereld wil aanraken en erdoor geraakt wil worden.’
Je zou het kunnen lezen in het interview met Guido Kleene, die na jaren gewerkt te hebben in Congo deze zomer met jongeren een voorstelling maakt in de Noordoostpolder. Of in het gesprek dat Rashid Novaire had met Rutger Esajas van DEGASTEN. Of in de programmatak Lijn 73 op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch.
Boulevard komt in een ander stuk terug: het is een van een groeiend aantal instellingen geleid door een meerkoppige directie. En dan niet een zakelijk en een artistiek leider, maar een gelijkwaardige, tweekoppige directie, in dit geval bestaande uit Dana Kibbelaar en Tessa Smeulers. Marijn Lems ging met hen in gesprek en de komende edities belichten we meer van dergelijke experimenten in leiderschap.
Alle artikelen van Theaterkrant Magazine zijn ook online voor abonnees beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl. Geen abonnement? Haal dit nummer los bij een van de verkooppunten of test ons abonnement. Foto: Jean Philipse – festivalplein Boulevard