Een interview met Willemijn Zevenhuijzen over eigentijdse mime in Nederland. Willemijn Zevenhuijzen is mimespeler. Ze maakte onder andere Wild Boys en Parasiet voor het Boven IJ festival en speelde in regies van Jetse Batelaan, Kassys, NT Jong en Maastheater. Onlangs heeft ze haar eigen gezelschap opgericht, met de titel: Pink Flamengo. Portretten van Toneelspelers zijn gesprekken van Czeslaw de Wijs (toneelspeler […]
De VSCD-Jeugdtheaterjury heeft vandaag de winnaars bekend gemaakt van de Zilveren Krekels, de prijzen voor de meest indrukwekkende producties en prestaties in het jeugdtheater. Uit deze selectie worden later twee Gouden Krekels gekozen, die op 15 september tijdens het Gala van het Nederlands Theater uitgereikt worden.
De Zilveren Krekels 2024 in de categorie ‘meest indrukwekkende prestatie in een jeugdtheaterproductie’ zijn voor:
Acteur Gustav Borreman in De Nederlandsche Cocaïnefabriek (14+) van Tafel van Vijf Muziektheater en Museum Huis Doorn. Uit het juryrapport:
Vanaf het allereerste begin pakt Gustav Borreman je in met zijn snelle-jongens-charme en zijn vindingrijkheid, wat het maar al te verleidelijk maakt om klakkeloos in zijn keuzes voor snelle rijkdom en maatschappelijk aanzien mee te gaan. Maar naast cokedealer Lucien speelt de acteur nog twee andere rollen, van mensen die juist slachtoffer worden van de roekeloze manier waarop er door Lucien en zijn opdrachtgevers met coke wordt omgegaan. De subtiele tragische accenten die Borreman daarbij legt, laten de verwoestende gevolgen hard binnenkomen.
Band Prins S. en de Geit in Let’s talk about sex (14+) van HNTjong. Uit het juryrapport:
Prins S. en de Geit, aangevoerd door frontman Scott Beekhuizen, schittert in de voorstelling Let’s talk about sex als dan weer kwetsbare, dan weer snoeiharde aanwezigheid. Beekhuizens androgyne verschijning verleent de teksten over seks en intimiteit een prettige ambiguïteit. Ook in zijn performance zoekt hij continu de grens op tussen mannelijkheid, vrouwelijkheid en alles daarbuiten en ertussenin. De driemansformatie stuurt de voorstelling op de juiste momenten bij, door sterk tussen assertiviteit en onzekerheid te laveren en boort zo diepere lagen aan. Een ontwapenend lied over zelfhaat en zelfliefde wisselt af met een pompende track waarin schaamteloos de loftrompet wordt gestoken over “bekkende, lekkende, trekkende, dekkende/ misschien zullen we ooit nog eens kinderen verwekkende porno”.
Het digitale decorontwerp van Rabbit Hole (12+) van De Toneelmakerij en Theater Sonnevanck (Video- en geluidsontwerp Mario Simon, Booi Kluiving – Interactieve componenten Getiyo.com door Morphix Productions). Uit het juryrapport:
De ontwerpers van Rabbit Hole laten op de desktop op het videoscherm een constante staat van information overload zien: videobellen, chatschermpjes, talloze websites, een videogame, memes en zelfopgenomen video’s verdringen elkaar in de beperkte ruimte. Ondertussen spelen de bijdrages van het jonge publiek, die Samy’s ondergang doorlopend becommentariëren middels een chatplatform, een onmisbare rol. Door de ijzersterke integratie van de digitale wereld in de voorstelling lopen werkelijkheid en fictie continu door elkaar: de geloofwaardigheid van het verhaal over de radicaliserende hoofdpersoon wordt de hele tijd onderstreept door de vergelijkbare opmerkingen, die de jongeren in de zaal in de chat maken.
Actrice Willemijn Zevenhuijzen in Diarree is mijn lievelingskleur (8+) van Theater Artemis en Studio Julian Hetzel. Uit het juryrapport:
Willemijn Zevenhuijzens rol in Diarree is mijn lievelingskleur is de voorlopige kroon op het werk van een van ’s lands beste fysieke acteurs, die in het jeugdtheater continu weet te ontroeren en te verrassen. Op meesterlijke wijze pelt Zevenhuijzen de verschillende lagen van haar personage af, van een dik schild van cynisme, tot opnieuw ontluikende hoop, tot de bevrijding die ze voelt, als ze niet meer probeert in de rat race van de kunstindustrie mee te gaan. De ontroerende ontwikkeling die ze zo meemaakt, legt Zevenhuijzen vast door een combinatie van tekst en fantastisch gedetailleerd fysiek spel, waaraan de reis van geremdheid tot ontketening perfect valt af te lezen.
Muzikant-performer Yung-Tuan Ku voor muziek en spel in Rijnreisje (6+) van De Toneelmakerij. Uit het juryrapport:
Als muzikant-performer blaast Yung-Tuan Ku het kleurrijke universum van Steef de Jong in Rijnreisje doorlopend leven in, door middel van haar multi-instrumentale composities én door haar geestige fysieke spel, als ze zich bij Lucas Schilperoort en Jip Bartels in enkele scènes op de speelvloer vervoegt. Juist vanwege Ku’s gebrek aan overdrijving of groot spel blijf je naar haar kijken – door níet opzichtig de aandacht te trekken, behoudt haar aanwezigheid een prettige ambiguïteit, die haar in staat stelt om met alles wat ze doet te verrassen.
De Zilveren Krekels 2024 in de categorie ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie’ zijn voor de voorstellingen:
1000+1 nacht (8+) van De Toneelmakerij en Sadettin K (regie Paul Knieriem). Uit het juryrapport:
In deze prachtig poëtische voorstelling komen twee werelden bij elkaar, ze botsen, zoeken en vinden uiteindelijk een balans. In 1000+1 nacht verlichten ze de zwaardere thema’s en brengen dit fantasierijk tot leven. Door de dynamische personages, snelle wisselingen en scherpe taal weet de voorstelling voor een ervaring te zorgen, waarbij verhalen vertellen je in een ander universum doet belanden. Mede dankzij de geweldige cast en crew komt dit liefdevolle sprookje volledig tot zijn recht en raakt je recht in het hart.
BAS. (10+) van BOG. en hetpaleis (regie Judith de Joode). Uit het juryrapport:
Het ingenieuze van BAS. is dat er door middel van alledaagse scenario’s aan alle basisaannames wordt geknaagd. Kennis en waarheid zijn relatief, zo blijkt keer op keer. Verbelen overpeinst in een geestige monoloog dat de kinderen in het publiek weliswaar alles afweten van spelen, maar geen idee hebben wat geld waard is, of wat een IPA is. Bindervoet trakteert het publiek op een elitaire les over hoe we in feite naar de voorstelling zouden moeten kijken. En uiteindelijk verliest alle kennis zijn betekenis, tot het punt dat de spelers zelfs niet meer weten wat je met een bal zou moeten doen.
Beuk! (4+) van Kim van Zeben Theaterproducties (regie Bram de Goeij). Uit het juryrapport:
De Fabeltjeskrant met een flinke dosis anarchie, opzettelijk flauwe woordgrapjes en slapstickhumor – zo laat Beuk! van Kim van Zeben zich misschien het beste omschrijven. Kim van Zeben en Rogier in ’t Hout spelen de personages met aanstekelijk plezier, soms als poppen, soms door zelf een staart aan te trekken. De constante schaalverwisselingen tussen muis, uil en mens zijn onderdeel van een niet-aflatende aaneenschakeling van hilariteit, met achtervolgingen, Home Alone-achtige valstrikken en cartooneske slapstick.
Milky Way (8+) van Maas theater en dans (regie Freek Nieuwdorp). Uit het juryrapport:
Freek Nieuwdorp maakt met Milky Way zijn debuutvoorstelling – en het is meteen raak. De samenwerking met dansers en choreografen (naast Art Srisayam en Arnold Put werkten achter de schermen ook Pia Meuthen en Sara Giampaolo mee) levert een enorm fantasierijke montagevoorstelling op, waarin wetenswaardigheden over het heelal en verwijzingen naar science fiction-films en -games de boventoon voeren. Door de manier waarop de drie performers elkaar ondersteunen, wordt de voorstelling een ontroerende ode aan jonge vriendschap – of als je de dansers als ‘onzichtbare vrienden’ interpreteert, een ode aan de verbeelding, waarmee we onszelf in tijden van eenzaamheid staande kunnen houden.
Supertramp (12+) van Theater Sonnevanck en Theater Oostpool (regie Mart van Berckel). Uit het juryrapport:
Zo indrukwekkend als Supertramp zien we ze niet vaak. Acteur Rabbi Jallo en drummer Yonga Sun vormen samen een volmaakt duo: de ritmische tekstbehandeling van Jallo en de perfect complementaire begeleiding van Sun vormen samen één hypnotiserende performance. De muzikale, empathische tekst van Lisanne van Aert vormt een pleidooi om ruimte te bieden voor mensen die niet meekunnen in de dagelijkse rat race. Supertramp dompelt je op ongeëvenaarde wijze onder in de emotionele crisis van de jonge personages en is daarmee een van de meest ontroerende en vitale voorstellingen van het jaar.
De Jeugdtheaterjury 2023-2024 bestaat uit Daan Valkhof (jeugdtheaterprogrammeur Het Nationale Theater), Marjet van Os (directeur Theater Cascade), Fiona Kelatow (theatermaker en docent ), Gabby Bakker (actrice), Gwen Sengers (jeugdprogrammeur Schouwburg Concertzaal Tilburg), Marijn Lems (journalist) en Marion Visser (programmeur jeugd Bijlmer Parktheater).
De uitreiking van de Zilveren Krekels vindt plaats tijdens de jeugdtheatermiddag in Theater De Krakeling op zondag 15 september 2024. De winnaars zijn tevens de genomineerden voor de Gouden Krekels, waarvan de uitreiking diezelfde avond plaatsvindt op het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam.
Foto: Maarten Albrecht – Gustav Borreman in De Nederlandsche Cocaïnefabriek