De Raad voor Cultuur is nog niet helemaal tevreden met de plannen van acht instellingen in de huidige Basisinfrastructuur (BIS), waaronder die van Station Noord, Likeminds en MusicalMakers. Vandaag maakte de Raad zijn advies bekend voor de 43 instellingen die in juni 2020 een ‘ja, mits’-advies voor subsidie ontvangen hadden en voor juni 2021 moesten ingaan op aanvullende voorwaarden van de Raad. (meer…)
Voor het eerst sinds 2012 gaat een ontwikkelinstelling voor musicals deel uitmaken van de culturele basisinfrastructuur. De eer is aan de nieuwe Stichting MusicalMakers. Zo luidde gisteren het advies van de Raad voor Cultuur voor 2021-2024.
Stichting MusicalMakers is een initiatief van Andreas Fleischmann (DeLaMar Theater) en Chafina Bendahman (ROSE stories). In hun subsidie-aanvraag staat dat zij samen ook de directie vormen en de artistieke raad die over een periode van vier jaar twaalf makers zal begeleiden. Per productie wordt de raad uitgebreid met andere creatives uit het werkveld waaronder musicalregisseur Carline Brouwer en operamaker Anthony Heidweiller.
MusicalMakers wil een ontwikkeltraject bieden aan zowel jonge talenten als gevestigde makers. De eerste zes zijn inmiddels geselecteerd: Samya Hafsaoui, Daan Wijnands, Daria Bukvić, Fadua El Akchaoui, Job Greuter en Naomi van der Linden. De overige zes zullen geworven worden met een nader te volgen open call. In januari 2021 gaan de eerste drie trajecten van start.
Door tweemaal per jaar in verschillende steden in het land een Verhalenhuis te organiseren, hoopt MusicalMakers verhalen van nieuwe doelgroepen te verzamelen en zo de Nederlandse musical inclusiever te maken. De stichting zet in op eigen muziek- en theaterstudio’s. Daar zullen werkplaatsvoorstellingen worden opgezet die vervolgens ontwikkeld kunnen worden tot producties voor midden- en grote zalen.
MusicalMakers werkt samen met het DeLaMar Theater en de Theateralliantie. Zo kan de marketing aan die organisaties worden uitbesteed en het theaterpersoneel worden ingezet voor de stichting. Ook wordt door de samenwerking met de Theateralliantie een minimale speelperiode gegarandeerd met een landelijke tournee. Andere partners zijn platenlabel Topnotch en uitgever ROSE Stories. Naast de geadviseerde BIS-subsidie kan Stichting MusicalMakers rekenen op een bijdrage van de VandenEnde Foundation.
Onder meer vanwege die bijdrage en omdat de instelling zich richt op het produceren van uitsluitend oorspronkelijk Nederlands werk, verkoos de raad MusicalMakers boven M-Lab, die op een heroprichting hoopte (M-Lab zat van 2009 tot 2012 in de BIS als productiehuis) en eveneens zeer positief door de Raad beoordeeld werd.
De voorgestelde directievorm van MusicalMakers zal naar alle waarschijnlijk nog aangepast worden. De Raad voor Cultuur vindt de directie-bestuurders niet voldoende onafhankelijk.
Foto: Andreas Fleischmann, Roy Beusker
Beste Sanne,
Interessant stukje, maar de eerste zin klopt niet. De door jou genoemde M-Lab zat van 2009-2012 in de BIS. Als productiehuis, maar dat is eigenlijk een ontwikkelinstelling voor podiumkunsten.
Hoi Pieter, je hebt gelijk. Ik heb de intro aangepast. Dank!
Wat een corrupte bende! Graaien……. uit de talentontwikkelingspot. Handige jongen hoor…. zal met gegniffel worden ontvangen bij zijn aanstaande buurtbarbecue. En de net afgestudeerde toneelstudenten maar pleiten voor fair practice, black life matters en een safe space ……..waar dan?