Het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) wordt ook de komende vier jaar ondersteund door de drie grootste brancheverenigingen van de podiumkunstensector (VSCD, NAPK en VVTP). De komende jaren moet het platform meer data gaan bieden voor analyses. Daarmee wil DIP de podiumkunsten helpen het publiek beter te bedienen.
(meer…)
Maar liefst vier theatergezelschappen staan in de ‘Duurzame 100’, de ranglijst van groene initiatieven die Dagblad Trouw vandaag publiceert. Op plek 40 staat Collectief Walden, gevolgd door Gouden Haas (48), Burger Koekoek/Piepschuim (69) en The Shell Trial van DNO (72).
Sinds 2009 publiceert dagblad Trouw jaarlijks een ranglijst van de honderd meest invloedrijke Nederlanders op het gebied van duurzame ontwikkeling. Op plek 1 van dit jaar staat het initiatief ‘Rechten van de Natuur’, een beweging die bomen, rivieren en bedreigde diersoorten letterlijk een stem wil geven door als ‘voogd’ voor ze in te spreken, bij de overheid en in rechtszaken.
Collectief Walden haalde plek 40 in de volledige lijst en daarmee de tweede plek in de subcategorie Kunst & Design, na koploper Dutch Design Week. Een wrange hoge quotering, omdat het collectief aan het eind van dit jaar moet stoppen, nadat zowel het Fonds Podiumkunsten als het Amsterdams Fonds voor de Kunst vanaf 2025 hun structurele subsidie stopzetten.
Het gezelschap maakt volgens Trouw ’theater, muziek en andere kunst over mens en natuur, waarin hoop en leren omgaan met verandering centraal staan’. Walden was ook een van de medebedenkers van het statement ‘Te zijn of niet te zijn‘, waarmee gezelschappen hun overtuiging konden delen dat kunst en cultuur agents of change kunnen zijn. Daarnaast speelden de theatermakers een belangrijke rol in de succesvolle acties tegen Pensioenfonds Zorg en Welzijn om niet langer te investeren in grote olie- en gasbedrijven als Shell, Total en BP.
Theatergezelschap Gouden Haas op plek 48 (plek 3 bij Kunst & Design) verliest vanaf 2025 eveneens zijn structurele rijkssubsidie. Volgens de jury van de ‘Duurzame 100’ laat de groep met theater over klimaat en natuur ‘het perspectief van mensen laat kantelen, van egocentrisch naar eco-centrisch’. Op plek 62 (plek 5 bij Kunst & Design) staat Theatergroep Piepschuim, inmiddels herdoopt tot Burger Koekoek. Het muziektheaterduo, bestaande uit Cor Burger en Robbert Koekoek, speelt eveneens voorstellingen in het teken van de klimaatcrisis, onder meer op scholen, en werkt en reist daarbij klimaatvriendelijk. De Nationale Opera ten slotte scoorde punten (plek 72 en 6) met de opera The Shell Trial over de positie van deze oliereus. Naar aanleiding van deze voorstelling (een samenwerking met het Geluid Maastricht en Bureau Vergezicht) stelde het gezelschap een Green Deal op die de milieu-impact van hun producties moet verminderen, met duurzamere kostuumproductie, reisverkeer en het gebruik van special effects.
Foto: Nichon Glerum – NAU, 1e jaring van Collectief Walden
Dank voor de aandacht voor de prestaties van de vier organisaties in de ‘Duurzame 100’. Gouden Haas is blij met deze erkenning.
Helaas verliest Gouden Haas (net als Collectief Walden) zijn 4-jaren subsidie. De commissie was in ons geval kritisch over de oorspronkelijkheid ‘de thematiek rond de impact van de klimaatcrisis draagt minder sterk dan voorheen bij aan de signatuur van Gouden Haas. Deze thematiek is in korte tijd aanzienlijk breder aanwezig geworden binnen het podiumkunstenaanbod.’
Het komt op mij over als ‘we hebben nu wel genoeg theaterproducties die over dit thema gaan’. Maar ik vraag mij af: is het ooit genoeg?