Een aantal vakgenoten heeft op Facebook aangegeven niet meer aanwezig te willen zijn op de première van de musical Fiddler on the Roof. Ze reageren daarmee op nieuwe beschuldigingen aan het adres van regisseur Ruut Weissman over grensoverschrijdend seksueel gedrag.
In de nasleep van de onthullingen rondom filmproducent Harvey Weinstein, kwamen er afgelopen week ook uit de Nederlandse theatersector diverse berichten omtrent grensoverschrijdend en intimiderend gedrag, onder meer op de Arnhemse en Amsterdamse toneelschool. Muzikante Michelle Courtens schreef op Facebook over nare, intimiderende ervaringen met Ruut Weissman (62) tijdens de repetities van de musical Waanzinnig gedroomd (Cook a Dream) in 2015. Beschuldigingen die de regisseur zaterdag zelf volledig ontkende in het radioprogramma de Taalstaat: ‘Er is helemaal niets van waar’.
Ook getuigden verschillende oud-studenten op Facebook over ongepast gedrag van Weissman als docent op de Amsterdamse Toneelschool. In 2015 bracht de Volkskrant al naar buiten dat hij daar in de jaren ’80 verschillende keren een verhouding zou hebben gehad met een studente. Weissman gaf dat toen toe (‘Ik wil het niet goedpraten, maar dat was het klimaat’), maar zei dat het na 1990 niet meer was gebeurd. De Volkskrant meldde destijds dat er wel recentere geruchten over hem waren, maar dat de school daar te weinig basis in zag voor verder onderzoek.
Musicalregisseur en scriptschrijver Dick van den Heuvel liet na de radio-uitzending zaterdag op Facebook weten nu niet meer normaal naar de nieuwe musical te kunnen kijken en dat hij tot zijn grote spijt thuis gaat blijven van de première. ‘Ik kan de slachtoffers niet steunen met een #metoo omdat ik een oude witte man ben die nooit iets in die richting is overkomen. Ik kan de slachtoffers alleen maar steunen vanuit solidariteit en als dat is: #ikweiger dan is dat vanaf nu wat ik doe… ‘, schreef hij. ‘#ikweiger. Niet uit macht maar als offer om toch iets te doen. En voor de rest tranen, en een steen op de maag, en vooral teleurstelling.’
Onder het bericht van Van den Heuvel geven vakgenoten zoals Allard Blom, Karin Bloemen en Lone van Roosendaal aan hem hierin te steunen. Van Roosendaal noemt thuisblijven haar ‘bescheiden en geweldloze bijdrage’. Ze roept de producenten van de musical (Stichting Theateralliantie) ook op om stelling te nemen en Weissman ‘op z’n minst opnon actief te zetten tot de zaak(zaken) tot op de bodem is uitgezocht! (…) Weg met de naiviteit en het bagitaliseren en de achterkameroplossinkjes!’
Ook websites als Musical World, Musicaljournaal en Musical Reports hebben aangegeven thuis te blijven en de musical niet te gaan recenseren.
Van den Heuvel benadrukt vandaag aan de telefoon dat hij geen actie wilde ontketenen. ‘Het was meer het onder woorden brengen van een gevoel. Ik kan niet meer naar die voorstelling kijken, zonder daarin het verhaal van Michelle en alle reacties daarop te lezen.’ Hij verwacht zelf ook geen onmiddellijke actie van de producenten, die volgens hem met de kwestie uit 2015 niets vandoen hebben. In plaats van op een incident te gaan zitten, roept hij liever op ‘om vanuit het hele werkveld gezamenlijk een keer goed onderzoek te doen en regels op te stellen die afspreken hoe we elkaar respectvol behandelen’.
Fiddler on the Roof gaat op 5 november in première in het DeLaMar Theater.
Update 26 oktober:
De Theateralliantie laat weten dat de producent, gedelegeerd producent Stage Entertainment Nederland en Weissman inmiddels na gezamenlijk overleg besloten hebben dat Weissman de regie afrondt en dan al zijn werkzaamheden voor Fiddler on the Roof stopt. Dit betekent onder meer dat de regisseur niet bij de première aanwezig zal zijn.
Edwin van Balken, directeur Stichting Theateralliantie, schrijft per mail dat De Theateralliantie sterk gekant is ’tegen iedere vorm van seksuele intimidatie en samenwerkt met producenten die gedragsregels, onder andere op dit punt, voor alle medewerkers aan producties hebben vastgelegd’. Bij hun interne en externe vertrouwenspersonen zou in de afgelopen jaren nooit enige klacht binnengekomen zijn over Weissman.
Foto publiciteitsbeeld Fiddler on the Roof: William Rutten
Gisteren naar een geweldige voorstelling van Fiddler on the Roof geweest en we hebben genoten.
50 jaar geleden ook geweest en hetzelfde gevoel er aan over gehouden.
Ik vind het ongehoord dat deze geweldige voorstelling geboycot zou worden ten koste van spelers, die een geweldige voorstelling op het toneel zetten.
De manier waarop #Metoo in Nederland rondwaart stuit mij tegen de borst. Een soort mediarechtbank, waarin iedereen over elkaar heenbuitelt om om er deel van uit te maken. Tjonge jonge dat zou toch anders moeten kunnen.