Creatief producent Ulrike Buerger-Bruijs wordt vanaf 1 april interim bestuurder van MusicalMakers. Dat maakte de Raad van Toezicht van de ontwikkelinstelling voor musicals bekend. Artistiek en zakelijk directeur Stephen Liebman en Saskia Selen vertrekken. De Raad van Toezicht heeft Buerger-Bruijs gevraagd ‘haar ervaring en kennis te gebruiken om MusicalMakers artistiek en inhoudelijk op een heldere, vaste koers te krijgen’. (meer…)
Ulrike Buerger-Bruijs is definitief aangesteld als directeur-bestuurder van MusicalMakers. Buerger-Bruijs was sinds april 2023 al interim-directeur van de ontwikkelinstelling voor eigentijdse musicals. Op verzoek van de Raad van Toezicht gaat ze per 1 januari 2024 definitief aan de slag.
‘Met haar scherpe oog voor talent en een diepgaande kennis van zowel de artistieke als zakelijke processen binnen het musicalgenre is Ulrike Buerger-Bruijs de ideale leider van MusicalMakers’, zegt Martine Fransman, voorzitter van de RvT.
Buerger-Bruijs heeft volgens het bestuur al tijdens haar interim-periode een stevige impuls aan MusicalMakers gegeven. ‘De ontwikkelplek is in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke plek binnen het theaterlandschap. Onder haar leiding is een inspirerend nieuw thuis gevonden in Weesp, en zijn ook de eerste lijnen voor het nieuwe Kunstenplan ontwikkeld.’
Ulrike Buerger-Bruijs heeft een brede carrière binnen de podiumkunsten. Ze begon haar loopbaan bij bedrijven als Disney, Stella GmbH, Die Vereinigten Bühnen Wien en werkte als creatief directeur bij Joop van Endes Stage Entertainment. In 2009 richtte ze haar eigen productiebedrijf op, waarmee ze nieuwe Nederlandse musicals ontwikkelde, zoals Hij Gelooft in Mij, Waanzinnig Gedroomd en De Tweeling. Tussen 2019 en 2023 was ze hoofd artistiek bureau bij Internationaal Theater Amsterdam. Met Wouter Van Ransbeek, voormalig directeur van ITA, is ze de drijvende kracht achter The Rainmakers, dat producties verzorgt voor artiesten als Wende, S10, Marina Abramović en Lisaboa Houbrechts.
Ulrike Buerger-Bruijs is vereerd dat ze de komende jaren aan MusicalMakers kan bouwen. ‘De belangstelling voor musical als kunstvorm stijgt, en dat is ook broodnodig; in de zoektocht van het Nederlandse theater naar een nieuw publiek kunnen musicals een cruciale rol spelen. Er is daarom een grote behoefte aan een kraamkamer voor originele, eigentijdse musicals.’ MusicalMakers moet die rol volgens haar gaan vervullen. ‘Bij ons krijgen de makers van morgen de ruimte nieuwe vertelvormen en nieuwe verhalen te ontwikkelen, waarin het publiek van morgen zich herkent en waarbij het zich thuis voelt. Samenwerking staat daarbij voor mij centraal: met nieuwe en gevestigde makers, met de vrije en de gesubsidieerde sector en met de nadruk op nieuwe, inclusieve verhalen.’
Foto: MusicalMakers