De Uitmarkt komt dit jaar met een nieuw concept. Op het Museumplein bouwt de organisatie een labyrint waarin bezoekers ‘in alle rust kunnen ronddwalen en informatie met betrekking tot het culturele seizoen digitaal kunnen scannen door het gebruik van hun mobiele telefoon’. 

In deze Cultuurtuin kunnen musea, podia, gezelschappen en uitgevers zich met beeld en promoteksten presenteren aan de bezoekers. Bij interesse kunnen die vervolgens een QR-code scannen voor meer informatie of eventuele aanbiedingen. Deze content wordt dezelfde dag in een persoonlijke mail toegezonden.

Met deze ‘digitale goodiebag’ wil de Uitmarkt een duurzaam alternatief bieden voor de veelheid aan folders die je vaak op festivals treft. Cultuuraanbieders kunnen voor 750 euro een plekje in de tuin reserveren.

Naast de Cultuurtuin, komt er als vanouds een groot podium op het Museumplein. Hier worden elke dag programma’s gepresenteerd voor live publiek, die ’s avonds uitgezonden worden door de NPO. Gastheer is Eric Corton. Op zondag sluit het festival traditioneel af met een musicalprogramma.

Ook de cultuurhuizen op en rondom het Museumplein en Leidseplein doen weer mee. Dat zijn onder andere: het Van Gogh Museum, het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum, het Concertgebouw en Once Upon a Time Amsterdam. Op het Leidseplein openen in ieder geval Paradiso en de Balie de deuren met een speciaal en aangepast Uitmarkt programma.

De Uitmarkt vindt het laatste weekend van augustus plaats, op vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 augustus.