Acteurskoppel Tjitske Reidinga en Peter Blok heeft samen met acteur en schrijfster Roos Ouwehand een eigen theatergroep opgericht: De Vereeniging. Dat meldt Reidinga vandaag in een interview met De Telegraaf. Volgend theaterseizoen speelt het nieuwe gezelschap zijn eerste voorstelling 7 minuten. (meer…)
Onder de naam Stichting DeLaMar Theaterproducties brengt het Amsterdamse DeLaMar Theater deze zomer z’n eerste toneelproductie uit: Het geheugen van water (The Memory of Water, Shelagh Stephenson 1996). Dat maakte Edwin van Balken, directeur van het DeLaMar vandaag tijdens een persconferentie bekend.
Met de productiestichting wil het theater een meer eigen gezicht geven aan de programmering van het DeLaMar, dat het afgelopen anderhalf jaar is uitgegroeid tot een theater met een landelijke uitstraling, aldus Van Balken. In nauwe samenwerking met het bestuur en Joop van den Ende werd besloten regisseur Antoine Uitdehaag (Augustus: Oklahoma) en actrice Tjitske Reindinga (Gooische vrouwen) aan te trekken als vaste creatieve kern, die de komende drie zomers kwaliteitkomedies gaan maken die exclusief in het DeLaMar te zien zullen zijn.
Op het moment dat andere theaters hun deuren sluiten, gooit het DeLaMar ze juist wijd open, zegt Van Balken. ‘Wat ons betreft biedt de zomer kansen om mensen het theater in te krijgen.’ Het geheugen van water, ‘een bitterzoete komedie over drie zussen’, zal spelen van 13 juni t/m 13 augustus (première 17 juni). Het stuk gaat over drie zussen die na de dood van hun moeder bijeenkomen in het ouderlijk huis om de begrafenis te regelen. De middelste zus wordt gespeeld door Reidinga, de andere zussen door Anneke Blok en Pauline Greidanus. Tien jaar geleden regisseerde Uitdehaag het stuk als eens bij Het Nationale Toneel. Toen werden de zussen gespeeld door Wil van Kralingen, Antoinette Jelgersma en Oda Spelbos. Uitdehaag: ‘Ik zal eerlijk zeggen dat de korte termijn waarop we een stuk moesten uitkiezen, heeft meegespeeld bij onze keuze. Maar ik ben er erg blij mee. Het stuk bevat alle elementen die we zochten: herkenbaarheid, spanning, humor én gelaagdheid, zodat ook de doorgewinterde theaterliefhebber ervan kan genieten. Dit toneelstuk is een soort geheimtip. Ik verheug me er buitengewoon op.’