Nastaran Razawi Khorasani staat op het Vlaams Theaterfestival met haar voorstelling Songs for no one. Vandaag maakte de jury de selectie bekend van ‘de meest belangwekkende, maatschappelijk relevante en sinds dit jaar ook de meest vernieuwende voorstellingen’ van afgelopen seizoen. Songs for no one won vorig jaar in Nederland al de BNG Bank Theaterprijs voor jong theatertalent. (meer…)
Na het Nederlands Theaterfestival heeft ook het Theaterfestival van Vlaanderen zijn keuze bekend gemaakt van ‘het meest belangwekkende, maatschappelijk relevante en vernieuwende werk’ van het afgelopen theaterseizoen. Rode draad in de selectie is volgens de Vlaamse jury traumaverwerking, of de gedeelde ervaring van persoonlijk leed. Het publiek krijgt hierbij een steeds grotere rol toegewezen.
De vakjury van het Vlaams Theaterfestival zag tussen 1 mei 2023 en 25 april 2024 175 voorstellingen, waaruit ze 16 favorieten kozen. Tendensen die de jury dit jaar opviel zijn veel persoonlijk leed en podium en zaal die meer en meer in elkaar overlopen. ‘Het zaallicht blijft branden of licht onverwacht weer op. Je ziet het steeds vaker: het publiek wordt gewoon deel van het artistieke plan, waardoor elke opvoering een unieke ervaring wordt. De voorstelling is wie wij zijn. Dat maakt zoveel trauma op het podium vanzelf lichter: omdat het fundamenteel gedeeld en zo voor een stukje ook collectief geheeld wordt.’
De keuze van de Vlaamse vakjury:
- Elektra Unbound van Luanda Casella bij NTGent
- Opening Night van DE HOE
- Permit, Oh permit my soul to rebel van Side-Show
- Foreshadow van not standing / Alexander Vantournhout
- Up Your Ass van Lieselot Siddiki & Nona Demey Gallagher
- Ensor est un fou / Ensor is zot van Dries Vanhegen & Serge Feys
- Gruis / Aan de twijfel van Jesse Vandamme bij NTGent & Werktoneel
- ravensbrück van Lucinda Ra / Stefanie Claes
- Desire van Louis Janssens
- Diarree is mijn lievelingskleur van Theater Artemis & Studio Julian Hetzel
- Da Capo van Circus Ronaldo
- ZUSJE! van Johnny MUS
- SERDI van Serdi Faki Alici & Lara Staal / NTGent
- The Cadela Força Trilogy – Chapter I: The Bride and the Goodnight Cinderella van Carolina Bianchi / Cara de Cavalo & Metro Gestão Cultural / KVS (in coproductie met Frascati Producties)
- Josse Jnr. van LOD / Ahilan Ratnamohan
- Stereo Denta Plastique van Antigone
Op Stereo Denta Plastique na, worden alle producties hernomen op het Vlaams Theaterfestival. Een deel zal ook geprogrammeerd worden op het Nederlands Theater Festival in Amsterdam. De voorstellingen Opening Night en The Bride and the Goodnight Cinderella werden in ieder geval eerder ook al geselecteerd door de Nederlandse Toneeljury.
In tegenstelling tot eerdere jaren koos de Vlaamse jury voor opvallend weinig Nederlandse producties. Alleen Diarree is mijn lievelingskleur van Theater Artemis & Studio Julian Hetzel en The Bride and the Goodnight Cinderella van Carolina Bianchi (een coproductie met Frascati) werden (deels) in Nederland gemaakt. Vorig jaar koos de Vlaamse jury nog voor zeven Nederlandse producties.
NTGent is met drie (co)producties opvallend goed vertegenwoordigd. Ook de Nederlandse Toneeljury selecteerde eerder al twee producties van het Gentse stadsgezelschap.
Voor het eerst werkt het festival net als in Nederland ook met Wijkjury’s. De Antwerpse WijkJury koos Liefde is van hout van Bruno Vanden Broecke, Bart Vos & Esmé Bos, de Gentse WijkJury koos Thanks for Being Here van Ontroerend Goed en de Brusselse WijkJury koos Language: no broblem van Marah Haj Hussein.
Foto: Sofie Knijff – Desire van Louis Janssens
Deze Juryselectie is wederom een signaal dat de eindeloze stroom van documentaire egotheater, met veel ruimte voor persoonlijk, letterlijk leed en weinig voor metafoor en verbeeldingskracht, helaas nog niet ten einde is.
‘de eindeloze stroom van documentaire egotheater, met veel ruimte voor persoonlijk, letterlijk leed en weinig voor metafoor en verbeeldingskracht’
én met negen van de tien keer een “/” in de – Engelse – titel