In het traject (on)Gehoorde Theaterkritiek onderzoeken Theaterkrant en The Need for Legacy tijdens het Nederlands Theater Festival de voorwaarden voor inclusieve theaterkritiek. 

Zeven schrijvers/denkers van kleur Cherella Gessel, Cole Verhoeven, Esmée Begemann, Rachel Rumai, Sharona Lautoe, Milouska Meulens en Kimberley Smit beschouwen en bespreken in samenwerking met Neske Beks voorstellingen op het festival. Ze reflecteren op deze stukken, elkaars werk en formuleren de nodige voorwaarden voor een inclusieve kunstkritiek.

‘Het huidige Nederlandse theaterkritiek-landschap bestaat uit een dominant, homogeen witte stem en produceert dusdanig een eentonig geluid. Met deelname aan dit traject worden (on)Gehoorde stemmen hoewel altijd aanwezig geweest binnen dit landschap hoor- en zichtbaar, en ontstaat meerstemmigheid’, aldus de groep.

Theaterkrant, NTF en The Need for Legacy organiseren dit traject om perspectieven die tot nu toe werden vergeten, genegeerd, ondergewaardeerd en onderdrukt, toe te voegen aan het theaterkritieklandschap.

Het traject vindt dit jaar voor de tweede keer plaats. Vorig jaar vond de eerste editie plaats, onder leiding van Ernestine Comvalius en Emilie van Heydoorn. Uit die groep stroomden drie mensen door naar de vaste recensenten-poule van Theaterkrant. Verder trad de groep in dialoog met critici die al langere tijd aan Theaterkrant en andere media verbonden zijn.

(on)Gehoorde Theaterkritiek is onderdeel van een breder traject Talentontwikkeling voor critici van Theaterkrant, dat wordt ondersteund door het Fonds Podiumkunsten, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de VandenEnde Foundation en het ministerie van OCW.

Dit stuk is tot stand gekomen onder redactie van Theaterkrant in nauwe samenwerking met The Need for Legacy en de deelnemers van (on)Gehoorde stemmen.
beeld
Kwame Kwanzaa