Auteur, regisseur en beeldend kunstenaar Gita Hacham is zondag 16 juni overleden. Hacham schreef toneelstukken, scenario’s, proza en poëzie, waarmee ze ook zelf regelmatig op het podium stond. Diversiteit maakte een vanzelfsprekend deel uit van haar werk.

Gita Hacham (Birgitta Hacham, Zweden, 1957) kwam in 1976 naar Nederland. Ze ontwikkelde zich tot schrijver, regisseur en beeldend kunstenaar na een studie Antropologie, Race and Ethnic studies aan de Universiteit van Amsterdam, de scenario-opleiding aan de Nederlandse Film en Televisie Academie en het masterprogramma DASarts aan de AHK.

Haar theatercarrière begon met een rol in de dansvoorstelling Romeo en Julia bij De Nieuw Amsterdam in 1986 onder leiding van Rufus Collins. Vanaf deze voorstelling werd ze ook meteen een fervent voorvechter voor meer diversiteit binnen de kunsten, zowel in haar eigen artistieke creaties als in haar educatieve en leiderschapsrollen.

Toen Cosmic Illusion (later MC) vanaf eind jaren negentig een serie interculturele theaterteksten uitbracht onder de noemer Hollandse Nieuwe werd ook Hacham als beginnend auteur uitgenodigd om een eenakter te schrijven. Ze schreef Beng! Een eigen-aardig toneelstuk (1997), dat opgevoerd werd in regie van Felix de Rooy, en T’n L (trouw en de liefde) (2003), dat Karim Traïdia regisseerde.

Voor andere groepen volgden onder meer de theaterstukken Noch kaas noch couscous (PH-Neutraal, 2000), Mama Wilders (Toneelgroep Toetssteen, 2012), Papa Leeuw (Bellevue, 2015), … tot de maan en terug (Sthg Leergeld en het Spuitheater, 2016), OBIA (Untold, 2016), De Zilveren draad (Fringe, 2018) en N.A.M (NON ALIGNED MOVEMENT) (ICK Dans Amsterdam/Christian Guerematchi, 2020).

Afgelopen november werd in Theater Bellevue haar tekst Who is Really Afraid of Virginia Woolf gelezen, in het kader van de ‘schrijftafels’ van het Toneelschrijfhuis. In dit traject krijgen toneelschrijvers de ruimte om zonder directe productiedwang te werken aan verdieping en verbetering van een toneelwerk. Afgelopen april was Hacham nog verantwoordelijk voor de regie en tekstbewerking van de voorstelling Tambú; E mundu ta lora, een coproductie van CGREP Producties en Podium NOORD. Met eigen poëzie en spoken word stond ze ook regelmatig zelf op het podium.

Naast haar theaterwerk schreef Hacham scenario’s, onder meer voor de VARA en Teleac, en maakte ze cross-mediale kunstinstallaties, waarin beeld, geluid en objecten op unieke wijze samenvloeiden. Ze was ook een toegewijd docent en mentor. Ze doceerde onder meer op de regie-opleiding van de AHK en was artistiek leider van de schrijfopleiding FillingtheGap.

Voor haar werk won Hacham de Hollandse Nieuwe toneelschrijversprijs en een ZAMI Award (2016). In 2014 werd ze genomineerd voor de Prins Bernhard Cultuurfonds Toneelschrijversprijs.

Op zondag 23 juni (van 12 tot 16 uur) is er in het PleinTheater een herdenking en viering van Hachams werk en leven. Meer info: info@granate.nl of info@plein-theater.nl.