George Elias Tobal, Eric de Vroedt en Willem de Wolf & Rebekka De Wit maken kans op de Toneelschrijfprijs 2018. De onderscheiding bekroont de beste Nederlandstalige theatertekst van het afgelopen seizoen met 10.000 euro. (meer…)
Eric de Vroedt wint de Toneelschrijfprijs 2018 voor de tekst van zijn theatermarathon The Nation. Dat werd vanmiddag bekend gemaakt tijdens de uitreiking op het Vlaams Theaterfestival in Antwerpen. De prijs is goed voor € 10.000. De tekst werd ook geselecteerd voor een Duitse vertaling.
‘De manier waarop Eric de Vroedt in The Nation maatschappelijke breuklijnen, politiek discours, flitsende nieuwsberichten, religieuze dogma’s en persoonlijke angsten als grondstof voor een vijf uur durend stuk gebruikt, is indrukwekkend’, schrijft de jury. ‘Alles waar je in de pers over leest, zit in deze caleidoscopische tekst verwerkt: radicaliserende jongeren, achterstandswijken, populisme, afbrokkelende traditionele partijen, ‘eigen volk eerst’, ‘meer of minder (kut)Marokkanen’, gated communities, de roep om meer blauw op straat, extreem marktdenken, doorgedreven mediatisering.’
Eric de Vroedt schrijft vaker zelf de teksten voor zijn regies. Hij brak door met zijn project ‘mightysociety’ en is sinds 2016 artistiek leider van Het Nationale Theater in Den Haag, waar hij onder andere RACE en The Nation op de planken zette. Verder regisseerde hij bij Schauspielhaus Bochum, Toneelgroep Oostpool en Toneelgroep Amsterdam.
De Nederlands-Vlaamse jury van de Toneelschrijfprijs bestond dit jaar uit Nico Boon, Judith de Rijke, Rob Vriens en jurysecretaris Steven Peters. De andere genomineerde teksten waren Woestijnjasmijntjes van George Elias Tobal en ForsterHuberHeyne van Willem de Wolf & Rebekka de Wit.
Dit jaar las voor het eerst een extern jurylid mee, in het kader van een promotieprogramma voor Vlaamse en Nederlandse theaterteksten in het Duitse taalgebied. Een van de stukken krijgt financiering voor een Duitse vertaling, die volgend jaar te lezen zal zijn op het Dramatikerinnenfestival in Graz, Oostenrijk. Curator en dramaturge Katja Herlemann selecteerde daarvoor ook The Nation.
Foto: Jochem Jurgens