toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) legt haar nieuwe naam neer. Internationaal Theater Amsterdam blijft bij zijn standpunt dat het gebruik van zijn oude naam te verwarrend voor het publiek is en dreigt met juridische stappen. ‘We kunnen daarom niet anders besluiten dan dat ons kunstwerk het depot ingaat’, schrijft de voormalige Warme Winkel in een nieuwsbrief aan zijn volgers. Vrijdagochtend maakt de toneelgroep bekend onder welke naam ze verdergaat. (meer…)
toneelgroep Amsterdam pakt zijn oude naam weer op: De Warme Winkel. In maart besloot het gezelschap verder te gaan als toneelgroep Amsterdam (met een kleine t). Dat viel echter niet in goede aarde bij Internationaal Theater Amsterdam (ITA), dat in 2018 uit een fusie tussen Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg Amsterdam ontstond.
‘Toegegeven, we hoefden niet ver te zoeken naar een toepasselijke naam voor ons gezelschap,’ schrijft het gezelschap vandaag op Facebook. ‘De Warme Winkel is als een weirde blouse die we na twintig jaar wilden wegdoen om ons een meer volwassen kostuum aan te meten. Maar op weg naar de kringloop bleef iedereen maar over die blouse praten en besloten we hem opnieuw met trots te dragen.’
Dat neemt niet weg dat het gezelschap talloze alternatieven heeft overwogen. Voor de hand liggend was een variatie op toneelgroep Amsterdam. Met een kleine woordspeling hadden ze misschien de juridische angel uit het toneelgroep Amsterdam-debat kunnen halen. Maar het gezelschap schrijft voor alles of helemaal niets te gaan. ‘Je hangt ook geen replica van Rembrandt in het Rijks.’
Historische namen als Publiekstheater of toneelgroep Centrum zouden volgens het gezelschap alleen publiek boven de zestig of zelfs ouder aanspreken. ‘Hoewel zij van harte welkom zijn, is dat niet de doelgroep waarvoor we moeten vechten de komende jaren. De grote uitdaging van dit decennium is om genoeg jong publiek op te voeden zodat het theater straks niet evenals de fresco een fenomenale kunstvorm van het verleden is.’
Op 14 maart maakte De Warme Winkel bekend voortaan verder te gaan als toneelgroep Amsterdam (met een kleine t). De nieuwe naam zou naadloos aansluiten op hun ‘reputatie van toe-eigening en kunsthistorisch bewustzijn, brutaliteit en experiment’. Kernlid Ward Weemhoff sprak over een ‘hybride kunstwerk op het raakvlak van kunstgeschiedenis en publiciteit’.
Diezelfde dag werden er ook een nieuwe website, huisstijl en grote mediacampagne met advertenties en posters gelanceerd, in samenwerking met reclamebureau KesselsKramer. Dat noemt het gezelschap nu geen weggegooid geld. ‘In de sportschool en de club werd plotseling wel degelijk over De Warme Winkel gesproken.’ Voor de financiering zou het gezelschap ook gebruik gemaakt hebben van een financiële meevaller bij de kaartverkoop van de zomerproductie De drie musketiers in het Amsterdamse Bostheater, waar bijna 29.000 bezoekers op afkwamen.
Helemaal opgelucht ademhalen kan ITA misschien nog niet. DWW: ‘Om verwarring bij ons publiek te voorkomen zullen we in onze publieke uitingen voorlopig (voorheen toneelgroep Amsterdam) achter onze naam toevoegen.’
Foto: De drie musketiers van De Warme Winkel, Sofie Knijff