Luc de Groen wordt 1 februari de nieuwe artistiek directeur van het Café Theater Festival. Hij volgt Alinde Hoeksma op, die programmacoördinator Podium bij de Hogeschool Utrecht en Stadsverbinder bij het SPRING Performing Arts Festival wordt. (meer…)
Tobias Kokkelmans wordt per 1 september de nieuwe directeur van Stichting de Theaterdagen, organisator van onder meer het Nederlands Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival. Hij volgt Jeffrey Meulman op, die in mei van dit jaar na zestien jaar de Stichting verruilde voor de Verkadefabriek in ‘s-Hertogenbosch.
Stichting de Theaterdagen organiseert ieder jaar het Nederlands Theater Festival, het Amsterdam Fringe Festival, NTF Jong en het verdiepingsplatform voor professionals NTF-Pro. Met zijn ervaring en verbindende ambitie is Kokkelmans hier volgens de Raad van Toezicht ‘de juiste man op de juiste plek’. ‘Met Tobias hopen we de zichtbaarheid van het festival te verbreden en te vergroten en nog meer bruggen te slaan binnen onze sector om sterker uit deze tijd en de strijd van de afgelopen intense periode te komen’, aldus voorzitter Fred Boot.
Kokkelmans (Heerlen, 1980) studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel is hij artistiek beleidsvoerder en festivaldramaturg van O. (voorheen Operadagen Rotterdam). Als dramaturg is en was hij betrokken bij Nastaran Razawi Khorasani, Dries Verhoeven, Wunderbaum, Pieter Kramer en Jetse Batelaan. Hij is als docent verbonden (geweest) aan ArtEz in Zwolle, de Theaterschool in Amsterdam (2004-2014) en Codarts in Rotterdam. In 2020 was hij de voorzitter van de Gieskes Strijbis Podiumprijs. Hij roert zich regelmatig in het cultuurpolitieke debat en schrijft en spreekt over onderwerpen als macht en inclusie, emancipatie en publieksbelangen.
Bij Stichting de Theaterdagen tekenen zich volgens Kokkelmans ‘de krijtlijnen van een toekomstig landschap af, met een vinger aan de pols van de tijd’. De grote kracht zit hem volgens hem in de paraplufunctie. ‘De stichting creëert dé plek waar verschillende theaterpublieken en ‘scenes’ samenkomen. Ze laat daarmee zien hoe rijkgeschakeerd en vernieuwend deze vorm van podiumkunsten is en hoeveel nood er is aan verbinding tussen artiesten, organisatoren, belangenbehartigers en publiek.’
Juist in deze tijd ziet Kokkelmans een extra functie voor de Stichting: ‘De showcasefunctie is in deze coronatijden belangrijker dan ooit. Het afgelopen jaar heeft de samenleving zijn waardering voor kunst en theater niet onder stoelen of banken geschoven. Tegelijkertijd blijkt opnieuw hoe kwetsbaar de theatersector is en hoe lastig het blijft om een krachtige lobby richting de politiek te maken. In beide gevallen heeft Stichting de Theaterdagen de komende jaren een essentiële rol te vervullen.’
Foto: Bart Grietens