DEN HAAG CENTRAAL Het novembernummer van Theatermaker staat in het teken van Den Haag. De jonge garde van het Nationale Toneel liep twee maanden door het gebouw van de Tweede Kamer voor de nieuwe voorstelling Nieuwspoort. Henk Scholten, sinds een klein jaar directeur van het Lucent Danstheater en de Dr Anton Philipszaal, laat zijn licht […]
Officieel loopt een theaterseizoen van september tot en met mei. Dan zijn de meeste tournees voorbij, hebben jury’s hun nominaties vastge- steld, vaste klanten hun kaarten voor het volgend seizoen besteld en velen de caravan uit de stalling gehaald.
Wegwezen.
De theaterwerkelijkheid zit anders in elkaar. Als op 1 juni koning en koningin het startschot geven voor het Holland Festival vangt daarmee een kwartaal aan waarin op tientallen plekken in het land de meest bijzondere voorstellingen zijn te zien, uit binnen- en buitenland, binnen en buiten. Het kost mij elk jaar moeite om een vakantie te boeken want in de programma’s van de zomerfestivals zie ik steevast een voorstelling die me verleidt om te blijven en naar het betreffende festival af te reizen, van Holland Festival tot Zeeland Nazomer.
Uit het aanbod van die voorstellingen is, zoals de lezer van ons gewend is, dit zomernummer samengesteld. Maar ook hebben we een aantal thema’s geformuleerd waarmee de redacteuren van Theatermaker trends onder de aandacht brengen en tips geven voor deze zomer. Zo heeft Robbert van Heuven onderzocht wat er na een succesvolle periode met de festivals is gebeurd. Volgens Van Heuven zijn festivalprogramma’s sleets geworden en hij geeft tips hoe zij hun elan weer kunnen terugwinnen. Moos van den Broek gaat in op de ruime aanwezigheid van theatermakers uit Zuid-Amerika en ziet op Julidans de nieuwe trend dat grotere dansgezelschappen en balletten hun deuren openen voor het circuit van onafhankelijke choreografen. Simon van den Berg is opgevallen dat er in toenemende mate voorstellingen worden gemaakt waarin interactieve spelelementen een rol spelen. De theaterbezoeker als homo ludens.
Behalve deze meer algemene beschouwingen bieden we de lezer ook een aantal specifieke onderwerpen aan. Loek Zonneveld schreef
een interessante introductie op Arturo Ui van Bertolt Brecht waarmee het Berliner Ensemble op het Holland Festival staat. Max Arian en Frits van der Waa spraken met Michel van der Aa over de eerste 3D-opera Sunken garden, ook op het Holland Festival. In onze serie over het publiek ontmoette Wijbrand Schaap twee trouwe Oerolbezoeksters, geheel volgens de verwachting met fiets en in poncho. Erica Smits interviewde Boukje Schweigman over haar nieuwe voorstelling Blaas, te zien op Oerol en Theaterfestival Boulevard, en Marcelle Schots introduceert Ha!, een nieuwe choreografie van Bouchra Ouizguen gepresenteerd door Julidans. Dennis Meyer breekt een lans voor het jeugdtheater in Vlaanderen en haalt Laika aan, dat op het festival Cultura Nova de voorstelling Umami laat zien. Het is inmiddels traditie dat Theatermaker de kandidaten voorstelt die strijden om de Ton Lutz Prijs, de prijs die het ITs Festival toekent aan de beste afstudeervoorstelling. Daarbij zetten we voor het eerst ook de kandidaten die strijden om de Choreografie Award, dit jaar voor het eerst ondersteund door Krisztina de Châtel.
Onze theaterfamilie van de maand is de familie Van Veen, Herman, Babette en Anne. Marcelle Schots keek in Parijs met een kritisch oog naar de Boléro van Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet en Marina Abramovic.
Tot slot hebben we een aantal Foyers voor u in de aanbieding en onze trouwe columnisten Hans Kemna, Oscar Kocken en Wendell Jaspers.