Theatermaker gaat in december over de plek van de podiumkunsten in de samenleving. Gastredacteur Ellen Walraven stelde de vraag: waar is het theater? En de redactie boog zich over de vraag: wat betekent risico in de podiumkunsten? Zo beschrijft deze editie in het groot en in het klein de markt van de podiumkunsten. Wat het […]
Mightysociety 2004-2012
Nieuw Geëngageerd Theater over Brandende Actuele Kwesties
Een terugblik in elf beschouwingen en twee interviews. Gelardeerd met bijdragen van gezichtsbepalende medewerkers. Met nieuwe foto’s van Sanne Peper.
Inleiding
Van performer-politicus tot vadermoordenaar – Mightysociety in negen fragmenten door Loek Zonneveld
Mightysociety 1 – Hoe ook ik leerde te houden van het nieuwste politieke wonderkind
De open zenuw die Mightysociety raakte door Bart Dieho
Mightysociety2 – Hoe ook ik de laatste seconden van een zelfmoordterrorist beleefde
Mightysociety3 – Hoe ook ik ineens verzeild raakte in ‘The war on terror’
De Machtige Maatschappij door Tom Blokdijk
Mightysociety4 – Hoe ook ik het geluk zocht in de Global Age
Het Nieuw Geëngageerde Theater van Eric de Vroedt door Pieter Bots
Mightysociety5 – Hoe ook ik verlangde naar een nieuwe utopie
Expressies van een broze identiteit door Robbert van Heuven
Mightysociety6 – Hoe ook ik de oorlog mee naar huis nam
De terugkeer van de oorlog of de kritiek van de militaire rede door Erwin Jans
Mightysociety7 – A well made but rather excessive play met vier babyboombejaarden
Een confrontatie met de voorbijgaande tijd door Simone van Saarloos
Mightysociety8 – De musical
Politiek begint bij jezelf door Wouter Hillaert
Mightysociety9 – Liefde in tijden van gifaffaires
Moeder Medea haat ons allemaal door Max Arian
Mightysociety10 – Hoe ook ik de liefde vond in het nieuwe Azië
Leviathan op de Dam door Abdelkader Benali
Mightysociety 1-10
Een kleine mens in een grote wereld door Kati Röttger en Fanne Boland
Interview Maze de Boer: ‘Ik streef een verregaande en glasheldere decorstijl na’ door Kester Freriks
Interview Eric de Vroedt: ‘Eigenlijk ben ik helemaal niet geëngageerd’ door Simon van den Berg
Kritieken
Nora door Hana Bobkova
Toneeldagboek door Martin Schouten
Foyer
Boek – Listen to the bloody machine: Creating Kris Verdonck’s End door Moos van den Broek
Festival – De oprukkende grap door Constant Meijers
Doek valt
Will van Kralingen (1951-2012) – ‘Muziek overwint alles. Helaas speel ik toneel’ door Loek Zonneveld