Als protest tegen de Russische invasie van Oekraïne heeft Elena Kovalskaya ontslag genomen als directeur van het Meyerhold Staatstheater in Moskou. In haar statement op Facebook schrijft ze niet te kunnen werken voor en betaald te worden door een moordenaar.
Theaterrecensent Sander Janssens vertrekt bij NRC en gaat vanaf 1 juni voor de Volkskrant schrijven. Recensent Herien Wensink wordt chef kunst van het dagblad.
Sander Janssens stapt over omdat hij bij de Volkskrant nog meer kan schrijven. ‘NRC is een prachtige krant die heel ruimhartig verslag legt van het theater- en kunstenveld. Ik heb er 3,5 jaar met veel plezier voor geschreven en heel veel geleerd. Maar bij de Volkskrant is er nóg meer ruimte en meer mogelijkheden om over theater te schrijven, via verschillende invalshoeken en aanvliegroutes. Zeker met een theaterliefhebber als Herien als chef van de kunstredactie.’
Janssens (1986) studeerde in 2011 af aan de opleiding Writing for Performance in Utrecht. Hij begon in 2014 met recenseren bij Theaterkrant, waarna hij in 2015 werd opgepikt door Het Parool en in 2019 door NRC. ‘Sander Janssens is de beste jonge theaterjournalist van Nederland’, zegt Herien Wensink die hem bij de Volkskrant binnenhaalde. ‘Hij is scherp in zijn analyses, maar altijd met veel liefde voor theater. Daarnaast kan hij ook gewoon heel mooi schrijven en bedenkt hij steeds opnieuw originele invalshoeken.’
Wensink (1977) maakte zelf in 2017 als theaterredacteur de overstap van NRC naar de Volkskrant. Als chef kunst van de Volkskrant hoopt ze de lezers ‘nog duidelijker te maken hoe leuk en relevant kunst wel niet is’. Daarvoor wil ze kijken naar een bredere journalistieke aanpak. ‘Ik wil het onderwerp breder aanvliegen, met toegankelijke stukken die aansluiten bij bijvoorbeeld de actualiteit, politiek of wetenschap, met meer trendverhalen en genre-overstijgende stukken, die ook de niet ingevoerde lezer meteen tot lezen verleiden.’ Ze hoopt daarbij ook online een inhaalslag te maken, ‘met bijvoorbeeld meer mooie longreads met bewegend beeld en recensies die hun urgentie in de eerste zinnen duidelijk maken’.
De Volkskrant neemt geen nieuwe vaste theaterredacteur in dienst. Volkskrant-recensent Joris Henquet wordt aanspreekpunt voor de sector en coördinator van de theaterredactie. Janssens wordt daarvoor een prominent schrijver. Wensink zelf, die in september nog de Loek Zonneveldpen voor theaterkritiek ontving, gaat iets minder recenseren. ‘Ik merk dat het moeilijker te combineren is met chef zijn, maar hoop eens per maand nog een krentje uit de pap te halen.’
Wint theater het straks van de andere kunsten in de Volkskrant? ‘Het moet een mooie mix van kunstvormen blijven, maar ik ga natuurlijk voor zoveel mogelijk stukken over theater op zoveel mogelijk plekken in de krant’, belooft Wensink.’ We hebben in ieder geval nu nóg meer mensen met een theaterhart aan de krant verbonden.’
Janssens blijft als freelancer betrokken bij Theaterkrant, als recensent, weekendredacteur en vaste gast van de criticitafel.
Te gek!
Te gek inderdaad. Maar mogen we zelf bepalen wie we de beste vinden?