Het februarinummer van Theatermaker gaat over kleur in de podiumkunsten: hoe is het gesteld met de diversiteit van makers, publiek en poortwachters? Journalist Harriët Duurvoort treedt op als gastredacteur en stelt dat kunstenaars met een biculturele achtergrond niet alleen de taak hebben om een gekleurd publiek te bereiken, maar ook een eigen avant-garde moeten vormen.

De jaren tachtig
Begin jaren tachtig kreeg wat toen nog ‘migrantentheater’ heette een elektriserende impuls dankzij Rufus Collins, die samen met Henk Tjon De Nieuw Amsterdam oprichtte. Een paar jaar lukte het om multicultureel theater uit het verdomhoekje te krijgen, talent te kweken en repertoire te ontsluiten. Maarten van Hinte was erbij en blikt terug.

Ballet Black
Een Britse balletgroep met alleen maar gekleurde dansers maakt furore in het internationale circuit. Klassieke balletwaarden, gebrek aan rolmodellen, onbekendheid met het genre; het zijn slechts enkele van de mogelijke redenen waarom het ballet achterloopt als het gaat om diversiteit. Sander Hiskemuller vraagt zich af wat er moet er gebeuren.

NAPK-VSCD-VVTP
Simon van den Berg en Heske van den Ende spreken de directeuren van de drie brancheverenigingen in de podiumkunsten, Yolande Melsert, Hedwig Verhoeven en Jort Vlam, over de conclusies van de commissie Ter Horst.

En verder:
Diversiteit in Berlijn en Groot Brittannië
Statements van Quinsy Gario, Melih Gençboyaci, Eran Ben-Michaël, Romana Vrede, Caspar Nieuwenhuis, Tjalling Valdés Olmos, Patrick Mathurin en Jörgen Tjon A Fong.
Columns van Willem de Wolf, Hannah van Wieringen en Daan Windhorst en in memoriams voor Luc Bondy, Hans Brandwacht en Dora van der Groen.

Download Theatermaker (alleen voor abonnees), koop hem los, of neem een abonnement!