Onder het motto ‘Nieuwe makers, nieuwe verhalen’ portretteert Theaterkrant Magazine tien regisseurs, schrijvers, performers en choreografen en hun thema’s, van de Amazones tot Zephyr Brüggen en van Queer voorstellingen voor jongeren tot Xtinction Rebellion. Vanaf deze week op de mat en te koop. (meer…)
De festivals komen eraan! In het Theaterkrant Magazine van juni spreken we nieuwe programmeurs en directies van Oerol, Holland Festival en Spring. Daarnaast Jetse Batelaan, productiedwang, monsterlijke vrouwen, trans performance makers, Fred Delfgaauw en nog veel meer.
Dit seizoen traden bij de grote zomerfestivals meerdere nieuwe ‘chefs’ aan, die een vernieuwde artistieke programmering zullen presenteren. In dit zomernummer spreken we met de nieuwe artistiek leider van Oerol, Sabine Pater, de nieuwe directeur van Spring, Grzegorz Reske, en een nieuwe theaterprogrammeur van het Holland Festival, Kasia Tórz. Daarbij laten we ook makers aan het woord over hoe de nieuwe thema’s die zij introduceren in hun werkpraktijk grijpen. Er dan komt er ook nog een nieuw festival bij. Op 21 juni start de eerste editie van ENTER. De jonge organisatoren vertellen over hun pogingen om een opvolger voor afstudeerfestival ITS op te zetten.
Naast artikelen over festivals publiceert het Magazine een aantal bijdragen rondom vrouwelijke representatie op het toneel. Paulien Geerlings en Nina van Tongeren – die in het septembernummer hun onderzoek naar vrouwelijke schrijvers en regisseurs presenteerden – zagen een aantal bewerkingen van klassiekers met problematische representatie van vrouwelijke personages en trekken een stevige conclusie: de canon spelen kan eigenlijk niet meer. Astrid Klein Haneveld bewerkte haar masterscriptie over ‘monsterlijke vrouwelijkheid’ tot een helder essay waarin dit begrip uit de horrorfilmtheorie wordt gebruikt om hedendaagse performances van onder anderen Jantien Fick en Florentina Holzinger te analyseren.
Ook net afgestudeerd is actrice Roos Bottinga, die zich tijdens haar studie steeds geconfronteerd zag met een schoonheidsideaal waar ze zich niet in herkende. Moet je nog steeds dun zijn om actrice te kunnen worden, vraagt ze aan vrouwen in het veld. Het performatieve aspect van vrouwelijkheid (en mannelijkheid) komt aan bod in een gesprek met een aantal trans makers.