Het nieuwe Theaterkrant Magazine is uit. Met Majd Mardo, Ibelisse Guardia Ferragutti en Willem de Bruin blikken we vooruit naar de zomervoorstellingen. Met Theu Boermans en Chrisje Comvalius blikken we terug op hun carrières. En hoe verder na grensoverschrijdend gedrag op de theaterscholen? (meer…)
Theaterkrant Magazine van september sluit met een flink aantal artikelen aan bij NTF Pro, een programma voor professionals op 1 en 2 september tijdens het Nederlands Theater Festival in Amsterdam.
Sinds de oprichting is het festival een logisch platform voor uitwisseling en debat voor iedereen die in het theater werkt en met het aantreden van de nieuwe NTF-directeur Tobias Kokkelmans wil Theaterkrant de banden tussen het vakblad en het festival nog verder aantrekken.
Dat doen we door een aantal thema’s gezamenlijk aan te jagen. Als eerste: de positie van vrouwen in het theater. Uit onderzoek van Theaterkrant en De Toneelmakerij blijkt dat met name op het gebied van toneelschrijven de man-vrouwverhouding sterk uit balans is. Zo’n twee derde van de teksten die gespeeld wordt door de BIS-gezelschappen (toneel en jeugd) is geschreven door mannen – en dat is nauwelijks te verklaren door uitvoeringen van canonstukken.
Wat dat voor gevolgen heeft, wordt duidelijk als je kijkt naar aantallen regels tekst voor mannelijke en vrouwelijke personages en naar het vrouwbeeld op de bühne. Paulien Geerlings en Nina van Tongeren turfden en analyseerden en delen hun uitkomsten. Imre Besanger en Lieke van Deinsen geven dit probleem historische bedding door te wijzen op het vergeten van toneelschrijfsters uit de achttiende eeuw zoals Lucretia van Merken.
Dit heeft gevolgen voor de discussie die door de VSCD op NTF Pro zal worden aangezwengeld over de ‘gegenderde’ toneelprijzen Theo en Louis d’Or. Er komt een moment dat de jury een non-binaire of intersekse acteur wil eren, en wat moeten we dan? Het gender-onderscheid zomaar afschaffen lijkt onverstandig – gezien de achterstelling van vrouwen in de sector. Uit eigen onderzoek blijkt dat van de niet gegenderde theaterprijzen slechts iets meer dan een derde gewonnen wordt door vrouwen.
Ook is er op het festival veel aandacht voor de theatercollectieven en dan met name de politieke component van het non-hiërarchisch toneel maken. Het verschijnen van het boek De Collectieven; een unieke theatergeschiedenis is de feestelijke aanleiding voor een symposium, een tentoonstelling en een estafette van voorstellingen uit de ‘school’ van Discordia. In het septembernummer leest u een voorpublicatie uit het boek en een intergenerationeel gesprek tussen jonge en oude geëngageerde collectiefleden.
En dan verschijnt er nóg een boek tijdens het festival over een typisch Nederlands theaterverschijnsel. In Dutch Mime werkt Marijn de Langen haar proefschrift om tot een prachtig vormgegeven boek (in Nederlandse en Engelstalige uitgave) over de mime vanaf Frits Vogels, Will Spoor en Klaske Bruinsma. Theaterkrant Magazine publiceert een interview met de auteur.
Met deze twee overzichtswerken zit er duidelijk weer wat beweging in de geschiedschrijving van het theater. Ook The Need for Legacy draagt daaraan bij. Na het schilderij van Rufus Collins, zorgt de groep tijdens TF voor een tweede toevoeging aan de portrettengalerij van de Stadsschouwburg Amsterdam. Het onderwerp van dit door Iris Kensmil gemaakte schilderij is het Surinaams Doe-theater, van Thea Doelwijt en Henk Tjon. Als context bij dit schilderij schreef Maarten van Hinte een profiel.
Geen abonnement? Test ons abonnement of haal dit nummer los bij een van de verkooppunten. Alle artikelen van Theaterkrant Magazine zijn ook online voor abonnees beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl.