Inspiratie bij elkaar en bij de patatten in theaterbroedplaats De Sloot, het gevaar van realisme in de kunst, Anoek Nuyens, Gillis Biesheuvel, AI en Robots. Het Theaterkrant Magazine van januari 2025 is vanaf deze week verkrijgbaar.
In 2025 begint een nieuwe cultuurnotaperiode en dat betekent onder meer dat 53 organisaties vanaf nu meerjarig ondersteund worden door het Fonds Podiumkunsten. Theaterkrant Magazine portretteert de komende edities een aantal van deze gezelschappen en makers, te beginnen met Anoek Nuyens van Bureau Vergezicht. Ook start Sarah Moeremans nu officieel als artistiek directeur van Het Zuidelijk Toneel, waar ze een nieuw, klein ensemble acteurs opzet. Gillis Biesheuvel is een van hen en ook hem interviewden we.
Anoek Nuyens, foto Sebastian Steveniers
Sander Janssens liep twee dagen rond op theaterbroedplaats De Sloot. Op deze bijzondere plek vindt het artistieke gesprek tussen makers plaats tijdens de lunch en treffen spelers, makers, coaches en vormgevers elkaar. Theatermaker en beeldend kunstenaar Lisa Schamlé maakte de foto’s.
Terugkijken doen we aan de hand van het boek Theater Verzamelen | (On)grijpbaar erfgoed dat eind februari verschijnt naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van De Theatercollectie. Guido Jansen interviewde Erin Lee, archivaris van het National Theatre in Londen. Haar methode om al tijdens het werkproces met makers te spreken over de voorstelling en zo materiaal te verzamelen, is ook voor de Nederlandse context een inspirerend voorbeeld.
Nooit meer werken, foto Bart Grietens
Daarnaast kijken we in dit nummer vooruit met twee artikelen over de mogelijkheden en risico’s die AI en robotica met zich meebrengen voor theater. Marijn Lems spreekt Yves Degryse van NTGent over de beslissing van het gezelschap om een AI- huiskunstenaar aan te stellen, en Marijke Hessels onderzoekt de kansen voor samenwerking tussen mens en machine in een artikel over robotica in het theater.
Roel Meijvis waarschuwt aan de hand van Nietzsches De geboorte van de tragedie voor de vernauwing van ons idee van de werkelijkheid onder invloed van kunst die vooral herkenbare schema’s biedt. De rubriek Doek Valt staat stil bij het overlijden van André Joosten, Hugo Koolschijn en Hans Kemna.
Abonnees ontvangen het Theaterkrant Magazine thuis. Alle artikelen zijn voor hen ook online beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl. Geen abonnement? Haal dit nummer voor 12 euro los bij een van de verkooppunten of test ons abonnement. Foto boven: De Sloot door Lisa Schamlé