Vanaf 25 september is de coronapas verplicht bij elk theaterbezoek. Dat vertelden demissionair premier Rutte en minister De Jonge (Volksgezondheid) vanavond op een persconferentie. Wie nog naar theater wil, moet kunnen laten zien dat hij of zij gevaccineerd, hersteld of negatief getest is. (meer…)
In vijf jaar tijd is het aantal theaterbezoekers in Nederland bijna gehalveerd. ‘Elk jaar heeft de theaterwereld meer dan tien procent moeten inleveren. Dat is 43 procent minder bezoekers in vier jaar tijd,’ zei Erwin van Lambaart, algemeen directeur van Niehe van Lambaart Theaterproducties en voorzitter van de VVTP, op 7 mei op BNR Nieuwsradio.
Van Lambaart wijt tachtig procent van de teruggang aan de crisis. In financieel onzekere tijden kiezen mensen eerder voor de, goedkopere, bioscoop, waar geen teruggang is waar te nemen. Twintig procent van de daling is volgens hem te wijten aan de inzet van de theatersector zelf, onder andere aan de voorstellingskeuze. De prijzen nog verder verlagen is geen optie, de producenten zitten op de ondergrens.
In het afgelopen theaterseizoen (2012-2013) is de teruggang tot stilstand gekomen. Van Lambaart verwacht bovendien een herleving in seizoen 2014-2015. Het consumentenvertrouwen komt weer terug, waardoor mensen weer meer geld durven geven.
Om de sector weer te laten aantrekken pleit Van Lambaart voor een fiscale regeling die investeringen in theaterproducties aantrekkelijker maakt. Een geschikte optie is het instellen van een taxshelter, zoals de filmwereld in onder andere België kent. De ministeries van Financiën en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap onderzoeken momenteel of deze regeling ook in Nederland haalbaar is. Van Lambaart hoopt dat een dergelijke fiscale regeling er ook voor de theater- en live-entertainmentsector komt. ‘Daarmee houd je de werkgelegenheid binnen de landsgrenzen. Maar ook het Theaterfonds van Albert Verlinde is een goed voorbeeld. Dergelijke initiatieven geven een impuls aan de sector en zijn ontzettend belangrijk.’
In een reactie op de uitspraak van Van Lambaart benadrukt de Vereniging van Schouwburgen en Concertgebouwdirecties (VSCD) dat het hier de voorstellingen van de vrije theaterproducenten betreft. Over de hele linie genomen ziet de VSCD bij haar leden, die ruim driekwart van de sector uitmaken, een terugval van 25 procent. De concrete cijfers zijn terug te vinden in het eindverslag Economische ontwikkelingen in de cultuursector, 2005-2012 van de VSCD, op pagina 9 in Tabel 0.2: Gemiddelde jaarlijkse groei aantal bezoeken, 2005-2012.
Foto: Erwin van Lambaart
… Niet duidelijk is of deze 43% gaat over de 16 VVTP leden/ producenten of de hele theater/ dans/ muziek sector. Wat zeggen de VSCD, NAPK cijfers en ‘Cultuur in cijfers’ van OCenW?
Zie https://www.facebook.com/daphne.richter.1/posts/10204002929737362, alwaar een aantal lieden het nominale onderzoekswerk heeft verricht dat de redactie van de Theaterkrant eerst had moeten doen voor het klakkeloos de beweringen van Van Lambaart een podium gaf. Het is fijn dat het artikel inmiddels is genuanceerd, maar de misleidende kop verdient ook een wijziging.
Net als mijn voorgangers vraag ik me af waarop deze cijfers gebaseerd zijn. Kan me niet voorstellen dat het over het totaal aantal theaterbezoekers gaat. Ik herken de cijfers in ieder geval niet in de bezoekcijfers bij ons (Theaters Tilburg). En ik kan me niet voorstellen dat wij zo gigantisch zouden afwijken. (@Marijn: de link naar het genuanceerde facebookartikel werkt niet)
Voor de kleine theatergroepen (zonder subsidie) is de terugloop wel degelijk te merken. En in het verlengde daarvan ook de terughoudendheid van de programmeurs om nieuwe onbekendere producties te boeken.
Ik wijt de terugloop aan de sector zelf, die te veel probeert een theatrale versie van de tv en film voor te schotelen.