Jeugdtheatergezelschappen kunnen niet alleen hun reguliere voorstellingen niet spelen, ook de vele schoolvoorstellingen gaan de komende weken niet door. Voor alle kinderen die nu noodgedwongen thuisonderwijs krijgen én hun ouders deelt Theaterkrant links naar online voorstellingen, gekoppeld aan een of meerdere lesthema’s. Vandaag: Lef! (meer…)
Jeugdtheatergezelschappen kunnen niet alleen hun reguliere voorstellingen niet spelen, ook de vele schoolvoorstellingen gaan de komende weken niet door. Voor alle kinderen die nu noodgedwongen thuisonderwijs krijgen én hun ouders deelt Theaterkrant links naar online voorstellingen, gekoppeld aan een of meerdere lesthema’s. Vandaag: Jazz duzz.
De scholen zijn zeker tot begin mei gesloten. Dat vraagt om improviseren. Dus om jazz. Maar jazz is toch oubollig en niets voor zesjarigen? Als je dat denkt, kijk dan zeker naar Jazz duzz van De Toneelmakerij.
Bang voor regeltjes, opdrachten en toetsen? Dat is Dizzy, zeker als hij de overstap maakt van groep twee naar groep drie en er tot overmaat van ramp ook nog pestkoppen zijn. Maar al snel worden alle regeltjes van het klaslokaal vrolijk overboord gegooid en draait alles om improviseren. Zelfs de leraar blijkt eigenlijk een ware rebel. Net zoals iedereen in de thuisschool.
De voorstelling van De Toneelmakerij bekijken kan hier.
Thuistip van de dag: Leer improviseren!
Jazz maken is een groot spannend spel. Je speelt deze muziek niet uit een boek, maar je verzint het ter plekke. Je improviseert. In deze workshop leer je alles over improviseren. Over buiten de lijntjes kleuren en 1+1 =3. Met poëzie en zelfverzonnen woorden. Klik hier en leer improviseren met de spelers van Jazz duzz!
Thuistip van de dag voor alle leraren: Laat je redden door jazz!
Deze voorstelling is bij uitstek ook voor jullie. Onderwijs op afstand vanuit lege klaslokalen of vanuit huis is immers een en al improvisatie. En zoals Marijn Lems treffend schreef in zijn recensie ‘het feit dat de leraar zelf ook lijdt onder het feit dat hij telkens didactische resultaten moet kunnen aantonen maakt van hem een medeslachtoffer van het systeem, waardoor hij ook geloofwaardig door de jazz gered kan worden.’
Foto: Sanne Peper