Sara De Roo stopt bij tg STAN. De Roo was ruim 25 jaar aan het Vlaamse toneelcollectief verbonden.
Na acht jaar gaat cabaretduo Matroesjka uit elkaar. Lisa Loeb en Janneke Rinzema willen aan de slag met nieuwe uitdagingen. Op 20 maart speelt het zelfbenoemde ’technocabaretduo’ zijn allerlaatste voorstelling in het DeLaMar Theater in Amsterdam.
Het duo benadrukt in een persbericht ‘samen een geweldige tijd te hebben doorgemaakt’, maar ook ‘uit te kijken naar nieuwe avonturen’. Loeb werkt al aan haar eerste solovoorstelling Extase, waarmee ze vanaf het najaar van 2020 door het land toert. Rinzema gaat een nieuwe Nederlandse comedyserie schrijven.
Loeb en Rinzema leerden elkaar kennen op de richting jazz-zang van het Conservatorium in Amsterdam. Als duo wonnen ze in 2014 de Publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival en werden ze genomineerd voor de Annie M.G. Schmidtprijs. Ze maakten samen twee avondvullende voorstellingen. Daarnaast schreven de dames samen voor het actualiteitenprogramma van Giel Beelen op 3FM liedjes, hadden ze een columnreeks bij CJP en mochten ze als duo meerdere keren optreden op festivals als Lowlands en de Zwarte Cross.
‘Matroesjka bestaat niet alleen uit dames die er fabelachtig mooi uitzien en ook nog eens goed kunnen zingen, maar ook iets te zéggen hebben’ schreef onze recensent Koen Thomas van Leeuwen over hun debuutvoorstelling Eeuwig vlees in 2016. Hun tweede voorstelling zou in oktober 2017 in première gaan, maar werd uitgesteld door een burn-out van Loeb. De uiteindelijke voorstelling Brainwash werd bij Theaterkrant bekroond als Keuze van de Criticus.
Onze recensent Ruud Buurman noemde Brainwash ‘een belangrijke kandidaat voor de cabaretprijs Neerlands Hoop’ en ‘een programma met een flinke hoeveelheid meerwaarde en diepgang’. De voorstelling liet volgens hem ‘zien dat het duo ondanks, of juist dankzij de ellende van de een, enorm is gegroeid en niet louter op typetjes hoeft te drijven. Mocht de overheid haar campagne ‘Maak depressie bespreekbaar’ toegankelijker willen maken, met humor en zelfspot, dan moet ze eens aankloppen bij Loeb en Rinzema.’ De overige pers reageerde gemengd. NRC Handelsblad en de Volkskrant gaven twee sterren, De Telegraaf vier.
Foto: Robin Alysha Clemens
Waarom moet het bij vrouwen op het toneel toch altijd gaan over hoe ze eruit zien? (‘Fabelachtig mooi,’ uit de TK-recensie, die verder overigens wel heel inhoudelijk is.)
Precies wat ik ook dacht, Dick. Vermoeiend.
Misschien de mannelijke recencenten, vaak van een bepaalde leeftijd, van deze recensies afhalen, of wat meer variatie.