Twee vrienden – geestverwanten en tegenpolen – schrijven elkaar een crisis door. Niet zozeer de coronacrisis (die óók – maar dat is achtergrond, context, scenografie), elk ondergaat een persoonlijke, existentiële crisis. Crises die hun hele leven al worden voorgesorteerd en zich nu, wellicht aangewakkerd door de ander en de vervreemdende coronatijd, voltrekken. (meer…)
Dertien instellingen krijgen van Fonds Podiumkunsten subsidie om een nieuwe theatertekst te laten schrijven. Vanuit de regeling Opdracht theatertekst stelt het fonds daarvoor dit jaar 150 duizend euro beschikbaar.
De volgende aanvragen zijn gehonoreerd:
- De Toneelmakerij voor Maarten de meeuw door Daniël van Klaveren
- I 2 3 / TG Lange mannen voor Meneer Bork zoekt een woord door Mariëlle van Sauers
- Jan Vos voor Gas (werktitel) door Tjeerd Bischoff
- Mugmetdegoudentand voor Een flinke linkse vrouw door Aaf Brandt Corstius
- Nieuw West voor Zwart zwart door Erik-Ward Geerlings
- Orkater voor Wolfgang Distel door Rob de Graaf
- Ro Theater voor Van Waveren, de ondergang van een Hollandse familie door Rik van den Bos en Don Duyns
- Silbersee voor Dijkdrift door Jibbe Willems
- Theater Bellevue voor Rad van fortuin door Vera Ketelaars
- Theater na de Dam voor een nieuwe theatertekst op Theater Na de Dam 2016 door Judith Herzberg
- Theaterzaken Via Rudolphi voor Ik speel geen Medea door Magne van den Berg
- Toneelgroep Maastricht voor Carnaval (werktitel) door Jibbe Willems
- Toneelgroep Maastricht voor Moszkowicz door Ilja Leonard Pfeijffer
Vanaf 2017 gaat deze regeling over in een nieuwe regeling, waarin het Nederlands Letterenfonds en het Fonds Podiumkunsten samen optrekken om zowel auteurs als opdrachtgevers te ondersteunen. Op dit moment hebben beide fondsen eigen regelingen: het Fonds Podiumkunsten richt zich op opdrachtgevers, het Letterenfonds op auteurs.
Foto Ik speel geen Medea – Theaterzaken Via Rudolphi: Caroline Bijl