‘Ik heb een dochter. Ik wil niet dat ik lelijke dingen zeg en dat mijn dochter dat ziet. Ik wil dat ze een lief meisje wordt.’ Dat zouden de woorden kunnen zijn van een zoetsappige smartlappenzanger, maar ze komen uit de mond van de lang niet altijd even zachtzinnige comedian Daniël Arends. (meer…)
Op 7 februari stopt streamingplatform TheaterThuis. Technisch ondersteuner Dutch Channels en contentleverancier FC Klap stoppen hun samenwerking. FC Klap heeft goede hoop op een snelle doorstart met een nieuwe partij.
TheaterThuis, het voormalige Voorstellinggemist.tv, biedt on demand cabaret-, kleinkunst-, musical- en theaterregistraties aan. Daarbij gaat het vooral om minivoorstellingen van twinitg minuten. Het online platform komt uit de koker van Dutch Channels en mediabedrijf FC Klap. Dutch Channels leverde het technische platform en FC Klap verzorgde de content.
Het streamingplatform wilde zich onderscheiden met veel eigen content. De website maakte naast de minivoorstellingen onder meer een Musical Jukebox met bekende musicalsterren en het interviewprogramma Theatergasten. Ook zijn twee pilots voor een agenderend tv-programma over theater gemaakt.
Het was al langer bekend dat de samenwerking zou stoppen. Volgens hoofdredacteur Jos Schuring ‘waren er tussen FC Klap en Dutch Channels verschillen van inzicht ontstaan’. FC Klap is inmiddels in gesprek met andere partijen en hoopvol over een doorstart. ‘We hebben met het platform iets neergezet dat nog niet bestond en daarvoor heel veel waardering gekregen uit de sector. TheaterThuis is een belangrijke aanvulling op het bestaande aanbod en kan ook stimulerend werken op de kaartverkoop.’
Complicerende factor zijn de hoge kosten. ‘De site kostte afgelopen jaar 1,5 tot 2 ton, maar als je het ideaal wil doen is eigenlijk een miljoen nodig’, zegt Schuring. Grootste uitgaven zijn het betalen van artiesten, de marketing en vooral het produceren van de eigen inhoud. ‘Het liefst zouden we iedere twee weken ons agenderend programma opnemen, elke maand tien tot vijftien minivoorstellingen filmen en met grote regelmaat Theatergasten presenteren. Maar dat is kostbaar. Een opnamedag kost ongeveer 10.000 euro.’ De opnamen vonden plaats in theater De Speeldoos in Baarn waar TheaterThuis ook de voorstellingen registreerde met vijf camera’s en een ervaren technisch team.
Daartegenover staan nog onvoldoende inkomsten. Op dit moment heeft de site ongeveer 3000 abonnees, die maandelijks 9,95 euro of jaarlijks 99,95 euro neertellen. Volgens uitgever FC Klap moet dat oplopen tot 10.000 abonnees om rendabel te worden. Afgelopen maart formuleerde de uitgever zelfs een missie van 25.000 abonnees voor eind 2021.
Er gebeurt op dit moment veel op de streamingmarkt, mede aangewakkerd door corona. Verschillende theatergezelschappen hebben inmiddels hun eigen platform opgezet, zoals het NITE HOTEL en ScapinoStreamt. NPO Start biedt naast cabaret- ook steeds meer theaterregistraties aan. En dan zijn er nog de private spelers. De grote partijen als Videoland, Pathé en Netflix richten zich vooral op de grote namen. Theaterflix presenteert voorstellingen van 33 middelgrote gezelschappen en producties uit het archief van Bijzondere Collecties, binnenkort op een vernieuwde website. Het platform Thuistheater van cameraman John Heidema is net als TheaterThuis inmiddels gestopt.
Nieuwe speler is Cultuurticket, dat binnenkort verdergaat als CUE. Het bedrijf ontwikkelde een player voor de hele culturele sector, met naast theater- ook onder meer film- en muziekstreams. Wat theater betreft, staan op het platform inmiddels 57 registraties van recente producties en met enige regelmaat zijn er (pre-recorded) livestreams te volgen. Cultuurticket biedt daarnaast technische ondersteuning bij het plaatsen van videomateriaal op de eigen sites van gezelschappen. Ze bouwden onder meer mee aan Podiumkids Thuis, het platform waar een collectief van jeugdtheatergezelschappen hun registraties on demand aanbieden.
Cultuurticket kiest er expliciet voor om geen eigen content te maken. ‘Wij zien een opname van een voorstelling als een onderdeel van het artistieke proces’, zegt teamleider Linda Thoen. ‘De artistiek leider kan het beste cameramensen zoeken waar het artistiek mee klikt. Als wij zelf registraties gaan maken, krijg je misschien ook iets te veel aan eenheid.’
TheaterThuis gaat per 7 februari 2022 offline. Vanaf deze datum is de dienst niet meer te gebruiken. Tot die tijd zijn alleen de eigen producties nog te zien op de site. Vorig jaar fuseerde TheaterThuis nog met het theatermagazine Scènes, met FC Klap als gezamenlijke uitgever en Jos Schuring als hoofdredacteur. Het stoppen van de site heeft geen consequenties voor het blad, dat vijf kaar per jaar blijft verschijnen met FC Klap als uitgever.
Foto: Opnamedag TheaterThuis