Onlangs won hij de Erik Vos prijs, het juryrapport prees zijn oprechte engagement. Floris van Delft is misschien wel de grootste stille kracht in het Nederlandse theaterveld. Met een enorme productieve gedrevenheid weet hij grote en actuele thema’s te verpakken in toegankelijke voorstellingen, die biografie en fictie als vanzelfsprekend mengen. Door Moos van den Broek […]
TFjong, de jeugdeditie van het Nederlands Theater Festival, is op 13 september in jeugdtheater De Krakeling in Amsterdam afgesloten met een krachtige speech over de De Staat van het Jeugdtheater door Floris van Delft. Hierin zoekt hij naar de rol die theater kan hebben in onze steeds complexere samenleving en laat hij volwassenen een voorbeeld nemen aan de oprechte en inhoudelijke reacties van jongeren op zijn voorstellingen.
Floris van Delft: ‘Met jongeren in de zaal weet je dat je een directe reactie krijgt op wat je maakt en waar het over gaat. Dat is waar ik het als theatermaker voor doe: voor een reactie die voortkomt uit dat je iets aanraakt bij mensen wat niet gaat over vorm of stijl of hoe mooi je decor is, maar wat gaat over hen en over de wereld waar ze in leven.’
‘Wat moeten we hier met die complexe wereld en onze plek daarin?’ vroeg Van Delft zich af. ‘In elk geval, niet mee gaan roepen. Niet nog meer meningen toevoegen aan die berg die er al is. Zeggen dat we het allemaal verkeerd aan het doen zijn is te simpel.’
‘Theater is wat mij betreft een perfect laboratorium waarin we de relatie tussen onszelf en die complexe wereld kunnen bestuderen. Wij hoeven geen antwoorden te geven. Dat is onze taak niet. En dat werkt toch niet. Wij moeten proberen om dat wat belangrijk is te scheiden van dat wat onbelangrijk is. De vragen te vinden die er werkelijk toe doen in deze tijd en die zo stellen dat ze onontkoombaar zijn. Mensen weer met nieuwe ogen laten kijken naar de wereld en mijn, jouw, onze plek daarin.’
‘De oude culturele elite die ook de politiek elite was is weg en in plaats daarvan moeten we een behoorlijk ondefinieerbare groep overtuigen van ons bestaansrecht. Niet van ons nut, maar van onze relevantie. Daarvoor moeten mensen beseffen dat wat we maken over hen gaat. Dat het gaat over hier en nu. Daarvoor moeten we als makers naar buiten. En misschien moeten we daarvoor de connectie tussen de voorstelling en deze tijd en ons publiek heel helder maken. En dat zie ik niet als buigen voor het publiek. Dat zie ik als het werk van de theatermaker, die het over wezenlijke dingen met z’n publiek wil hebben.’
Ook werd tijdens de afsluiting van TFjong de jeugdtheaterpitch gehouden, een initiatief van STIP Theaterproducties en het Jeugdtheaterfonds. Theatermakersduo Floyd & Henke wonnen de prijs ter waarde van tienduizend euro voor het ontwikkelen van de voorstelling Revolution Starts Now. Het Jeugdtheaterfonds is in 2012 opgericht ter ere van het 25-jarig jubileum van STIP Theaterproducties, die de eerste veertigduizend euro in het fonds heeft gestort.
Tevens werden de Zilveren Krekels uitgereikt. Tijdens het Gala van het Nederlands Theater, diezelfde avond, werden De Gouden Krekels toegekend aan De Tantes van de Toneelmakerij en Ramses Graus voor zijn rol in De grote illusionist van Het Filiaal.