Toni Blackwell wint De Troffel 2022 voor haar concept ‘Voor sletten die zijn verkracht’. Festival Cement reikt deze stimuleringsprijs jaarlijks uit aan het beste concept voor een voorstelling of performance van een beginnend maker. Aan de onderscheiding is 7500 euro verbonden. (meer…)
Op Festival Cement in Den Bosch is zojuist De Troffel 2018 uitgereikt aan Siona Houthuys en Berten Vanderbruggen voor hun voorstellingsconcept No Coincidence, No Story. De stimuleringsprijs van 7500 euro wordt jaarlijks toegekend aan het beste concept voor een voorstelling, performance of tekst van een beginnend maker. Het geld is bedoeld om het concept verder uit te werken. Houthuys en Vanderbruggen mogen hun project bovendien tonen op Festival Cement 2019.
De jury is onder de indruk van het plan en prijst de uitwerking van de pitch zelf, die ze al bijna een voorstelling op zich noemt. ‘Het frivole karakter schetst niet alleen een idee van wat de voorstelling gaat worden, maar draagt al de sfeer en het gevoel ervan over. De dynamiek tussen Siona en Berten is mooi om te zien, door hun verschillende achtergrond vullen ze elkaar erg goed aan’, aldus het juryrapport.
Uit ruim zestig inzendingen werden eind februari acht concepten geselecteerd, waarvan de bedenkers vandaag hun idee mochten pitchen aan een (vak)publiek en jury. De andere genomineerden waren Bram van Helden, Lotte Boonstra, Il Brigata, Nina Willems / House of Hannah, Yinka Kuitenbrouwer, Laura Vroom en ten slotte het drietal Tim de Paepe, Marte Schneider en Lana Schneider.
De jury bestond dit jaar uit theatermaker, dramaturg en docent Sarah Eisa, dramaturg en artistiek coördinator Selm Wenselaers en theaterprogrammeur Fabian Pikula. De Troffel bestaat sinds vorig jaar en is een voortzetting van de Dioraphte Cement Prijs.
Vorig jaar won scenografenduo Lips&Knobel de prijs. Hun concept A Little Upset, geïnspireerd door George Orwells Animal Farm, wordt gerealiseerd bij Feikes Huis. In het kader van een vooronderzoek voor deze voorstelling tonen Sanne Lips en Liesje Knobel op deze editie van Festival Cement een tussentijdse installatie van verzameld beeldmateriaal.
Foto: Rhiannon Coolen