De Adviescommissie Cultuurplan 2025-2028 van de gemeente Rotterdam heeft gisteren haar adviezen bekend gemaakt. Talentontwikkelingsinstelling Dansateliers krijgt een positief advies maar valt buiten het beschikbare budget. Opvallend, omdat het nieuwe gezelschap ARK van oud Dansateliers-maker Connor Schumacher wel wordt opgenomen. Ook musicalgezelschap NANOEK van Anouk Beugels en krijgt subsidie. (meer…)
Dansateliers krijgt de komende vier jaar toch subsidie van de gemeente Rotterdam. Dat maakte wethouder Said Kasmi (D66) woensdag bekend. In een eerder advies viel de ontwikkelinstelling nog buiten de boot. Het nodige bedrag wil het college van B&W weghalen bij andere Rotterdamse kunstinstellingen, waaronder Club Gewalt en Tall Tales.
Op 28 juni bracht een onafhankelijke adviescommissie onder leiding van politica Mei Li Vos het rapport Verandering Verankerd uit, met daarin advies over welke Rotterdamse culturele instellingen in de periode 2025-2028 recht hebben op gemeentesubsdie. 140 instellingen dienden daarvoor een aanvraag in, waarvan 106 positief advies kregen en binnen het beschikbaar gestelde budget vielen.
Afgelopen dinsdag besloot het college van B&W dat advies grotendeels over te nemen, op vier uitzonderingen na. De geadviseerde steun voor het Wereldmuseum Rotterdam, Jeugdtheater Hofplein en De Nieuwe Lichting moet om uiteenlopende redenen omhoog. En het afgevallen Dansateliers, een ontwikkelinstelling voor hedendaagse dans, krijgt alsnog structurele subsidie. Het gaat met 346.800 euro wel om veel minder geld dan aangevraagd (435.000) en geadviseerd (395.000).
Dansateliers viel in juni onder de zogenoemde ‘zaaglijn’, de ontwikkelinstelling kreeg wel positief advies maar geen honorering vanwege te weinig budget. Voor de tien andere instellingen in deze B-categorie (wel positief advies, geen geld) zegt het college geen oplossing te hebben gevonden. Onder andere Altstadt Rotterdam, Cecilia Moisio Company, House of Urban Arts en Theater Mooi Weer worden daardoor niet meer gered.
Opvallend is dat de gemeente voor de vier uitzonderingen ook geen extra geld vrijmaakt uit de gemeentebegroting, maar subsidiegeld weghaalt bij andere instellingen. Het college stelt een generieke korting voor van 0,92 procent op alle culturele instellingen die structureel door de gemeente ondersteund worden.
Daarnaast wordt er een aanzienlijk gedrag weggehaald bij drie zogenoemde ‘groeiorganisaties’: muziek & performance collectief CLUB GEWALT, het muzikaal platform House of Knowledge en circusgezelschap Tall Tales Company. Het college schrijft aan de gemeenteraad voor deze drie organisaties te kiezen omdat ze met een lager subsidiebedrag dan aangevraagd of geadviseerd nog voldoende geld overhouden om hun activiteiten te realiseren. De drie instellingen kregen in juni een subsidiebedrag geadviseerd dat 125 procent hoger ligt dan de steun die ze nu ontvangen (prijspeil 2024) en daarnaast krijgen ze alledrie de komende vier jaar een nieuwe of substantieel hogere bijdrage van de rijkscultuurfondsen. De Rotterdamse bijdrage voor de komende vier jaar kan daarom volgens het college wel gelijkgesteld worden aan het huidige subsidieniveau in 2024.
De gevolgen voor deze gezelschappen zijn echter groot, zegt Anne van de Wetering van CLUB GEWALT. Haar collectief had 220.000 euro aangevraagd, kreeg in juni 189.000 geadviseerd en houdt straks 125.000 over. ‘We hoopten na vier jaar gefragmenteerd freelance werk, wat flink zijn tol heeft geëist, eindelijk op meer stabiliteit en een vast dienstverband. Dat wordt nu moeilijk. Daarnaast komen we waarschijnlijk in de problemen bij het Fonds Podiumkunsten, dat ons ondersteunt op voorwaarde van matching door een lokale overheid.’
Harm van der Laan, artistiek leider van Tall Tales Company (200.000 euro aangevraagd, 176.000 geadviseerd en nu op 131.700), had eveneens op betere tijden gehoopt, na jaren van nijpende tekorten. ‘Iedereen is hier al tien jaar enorm overvraagd. Dit kan ik niet nog eens vier jaar van onze medewerkers vragen. De koek is op.’ Van der Laan weet nog niet hoe hij de korting kan opvangen. ‘We kunnen onze voorstellingen in de wijken schrappen of onze studio laten vallen. Maar die zijn ook onze raison d’être. We vinden het heel belangrijk om nieuw publiek met toegankelijk circus naar theaters te trekken en onze studio is nu de enige professionele trainingsplek voor circusartiesten in Nederland, waar inmiddels 500 artiesten trainen. Daar komt nog bij dat er in Rotterdam een enorm tekort is aan studioruimte.’
Van de Wetering en Van der Laan benadrukken beiden dat ze het belang van Dansateliers onderschrijven. Wel zijn ze ‘echt verbaasd’ over de gekozen oplossing. Van de Wetering: ‘Vier jaar geleden trok de gemeente nog extra geld uit voor fair practice en nu krijgen alle gezelschappen aftrek en dus net niet genoeg voor een gezonde werking.’ Van der Laan had het logischer gevonden om de generieke korting te verhogen en zo alle gezelschappen evenredig te korten, in plaats van drie gezelschappen ‘disproportioneel hard te treffen’. ‘De gemeente bezweert ons dat het een zuiver financiële keuze is, maar feit is dat de generieke korting voor alle Rotterdamse instellingen slechts één tiende van een procent hoger had hoeven zijn om onze instellingen volgens het advies te kunnen ondersteunen. Het is daarom totaal onduidelijk waarom juist onze drie instellingen worden opgeofferd. Welke visie zit erachter om net de gezelschappen uit te kiezen, die als een raket gaan en heel belangrijk zijn voor emancipatie van hun kunstvorm?’
Het Cultuurplan 2025-2028 moet nog door de Rotterdamse de gemeenteraad worden goedgekeurd. Deze woensdag krijgen de gekorte gezelschappen de gelegenheid om in te spreken op de raadsvergadering. Ook Dansateliers is daarbij ter ondersteuning aanwezig. ‘We beseffen dat dit een hele harde ronde is voor iedereen’, zegt artistiek directeur Lisa Reinheimer. ‘Het voelt voor ons natuurlijk heel dubbel. We zijn de gemeente dankbaar dat het onze functie en ons belang voor Rotterdam alsnog erkent. Maar betreuren dat het geld nu van andere instellingen moet komen. Wat we allemaal willen, is dat het budget verhoogd wordt.’
Foto: Anna van Kooij – Pilot PC van Connor Schumacher / Dansateliers