Prominenten uit de internationale kunstwereld hebben in een open brief aan burgemeester Michael Müller van Berlijn hun zorgen geuit over de felle weerstand tegen de aanstelling van Chris Dercon als nieuwe intendant van de Berliner Volksbühne. De ondertekenaars noemen de toon van het debat ‘beschamend en schadelijk voor de internationale uitstraling van Berlijn’ en spreken hun […]
De Duitse toneelschrijver en regisseur René Pollesch wordt naar verwachting de nieuwe intendant van de Volksbühne in Berlijn. Dat melden verschillende Duitse media. Zijn benoeming wordt morgenochtend bekend gemaakt met een persconferentie van de stad Berlijn.
Pollesch (Dorheim/Friedberg, 1962) studeerde toegepaste theaterwetenschap in Giessen en regisseerde in Frankfurt, Londen en Luzern, voordat hij een vast huis vond bij de Volksbühne onder intendant Frank Castorf, waar hij artistiek leider werd van de vlakkevloerzaal Prater. Hij ontwikkelde er een eigenzinnige theatertaal waarin theoretisch discours en boulevardkomedies hand in hand gaan.
Toen Castorf per 2017 gedwongen werd te vertrekken ging Pollesch niet in op het verzoek van zijn opvolger Chris Dercon om leider van de toneelafdeling te worden. De komst van Dercon was vanaf het begin omstreden en vorig jaar april stapte hij op na minder dan één – tumultueus verlopen – seizoen. In een reconstructie van de Süddeutsche Zeitung over het tijdperkt Dercon zei Pollesch over het aanvankelijke voorstel van Dercon: ‘Het was me duidelijk dat in deze constructie ieder succes zíjn succes zou zijn en iedere mislukking ónze mislukking.’
Sinds het vertrek van Dercon wordt de Volksbühne geleid door zakelijk leider Klaus Dörr – in februari werd nog gezegd dat hij dat minstens t/m seizoen 20/21 zou blijven, met de jonge IJslandse regisseur Thorleifur Örn Arnarsson als toneelleider.
foto Caro / Schnitger / FOTOFINDER.COM
De benoeming van René Pollesch tot nieuwe intendant van de Volksbühne in Berlijn is ook een triomf van oprechtheid, betrokkenheid en inhoud. Pollesch wist de verleidingen van de cultuurmanager Dercon gelukkig toen te weerstaan, en kon voorkomen dat zijn discursief theater tot een commercieel product zal verworden. De autonomie en de artisticiteit van de kunstenaar staat bij hem voorop. Na de farce om de benoeming van Dercon kan het Berlijnse stadtheater nu opnieuw aan zijn toekomst bouwen. De keuze voor Pollesch is toch een logische keuze, gezien zijn eigen historie en de geschiedenis en traditie van de Volksbühne. Gelukkig moest de Berlijnse senaat deze salto rugwaarts maken. Deze ontwikkeling laat ook duidelijk zien dat er andere keuzes zijn dan van voorstellingen een commercieel product en van theaters evenementstempels te maken. Misschien dat dit verhaal een voorbeeld is, en ook theater elders (bijvoorbeeld in Nederland waar het marktdenken koning is) kan stimuleren weer meer op de inhoudelijke en artistieke kaart te zetten, en niet opportunistisch en marktgericht te werken. De beste ‘reclame’ voor het theater zijn nog altijd urgente voorstellingen die op discoursen reageren en nieuwe discoursen aanzwengelen, zoals de voorstellingen van Pollesch. Met veel interesses kijk ik uit naar de nieuwe verrichtingen van de Volksbühne en hoe de feniks uit zijn as herrijst.