Sofie Kramer is de winnaar van de juryprijs van het Café Theater Festival en Keshaw Manna en Hamiro Joannes winnen de publieksprijs. Dat is gisteren op het eindfeest van de editie in Utrecht bekend gemaakt. Met de prijzen wil het festival concrete vervolgstappen stimuleren in de veelal jonge carrières van de theatermakers. (meer…)
Pieter Kramer vertrekt per direct bij Theater Rotterdam. Dat maakte de regisseur gisterenavond bekend. Tussen Kramer en het stadsgezelschap is een vertrouwensbreuk ontstaan nadat de voor december geplande familievoorstelling van de regisseur door de directie twee jaar werd uitgesteld.
Kramer laat weten ‘geen mogelijkheid meer te zien om nog langer bij Theater Rotterdam als regisseur te werken’, nadat hem door de directie ‘eenzijdig’ is meegedeeld dat de familievoorstelling Wolfgang het wonderjong twee jaar wordt uitgesteld. Kramer had verwacht dat de voorstelling, die december dit jaar in première zou gaan, één jaar uitgesteld zou worden. De regisseur verwijt de algemene en artistiek leiding van Theater Rotterdam ook een ‘onwrikbare houding’ en ‘niet bereid andere creatieve oplossingen te overwegen’.
Sinds 2004 is Kramer vaste regisseur in Rotterdam, eerst bij het Ro Theater, sinds 2017 bij de fusie met de Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam. In januari liet hij zich al negatief uit over het vernieuwde gezelschap in een artikel in de Volkskrant. De fusie noemde hij ‘een onzalig idee’. En hij schetste een stuurloze organisatie, met een (toenmalige) directie die druk was met ‘beleidsplannen schrijven’, maar verder nergens tijd voor had, en – vooral – zich amper leek te interesseren voor de makers en hun producties. In april trad choreograaf en theatermaker Alida Dors aan als nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam.
Kramer oogstte in Rotterdam veel lof met zijn muzikale familievoorstellingen, die hij sinds 2007 jaarlijks creëerde met een vast artistiek team (oa liedjes van Alex Klaasen en toneelteksten van Don Duyns). Producties als Lang en gelukkig, Snorro, De Zere Neus van Bergerac, De gelaarsde poes, Hamlet en afgelopen december Repelsteeltje en de blinde prinses trokken gemiddeld 55 duizend bezoekers per jaar.
Directeur Walter Ligthart laat weten dat de familievoorstellingen ‘heel belangrijk zijn voor Theater Rotterdam en ze ook een groot publiek verdienen’. Zijn inschatting is echter dat ‘een lange tournee voor volle zalen in seizoen 2021/2022 waarschijnlijk nog steeds niet haalbaar zal zijn’. Hij zegt begrip te hebben voor de wens van de regisseur om Wolfgang eerder te maken, maar hij moet ‘ook het belang van Theater Rotterdam en de andere makers meewegen’. Als alternatief is Kramer nog gevraagd voor de regie van een grote locatievoorstelling in juni 2021, maar dat aanbod heeft de regisseur afgeslagen.
Ligthart zegt het vertrek van Kramer zeer te betreuren. ‘Het was zeker niet onze keuze. Pieter heeft onze familievoorstellingen tot een belangrijk succesvol merk gemaakt, met een unieke, artistieke invulling.’
Toch zal er volgens het gezelschap nu geen abrupt einde komen aan de lange traditie van familievoorstellingen in Rotterdam. ‘We willen er graag mee doorgaan. Wel gaan we ons beraden op een nieuwe vorm. Pieter had zo’n eigen signatuur, het moet geen slechte kopie worden.’
Moedige stap van Pieter! Knap van het ‘Bestuur’ om de enige echte succesvolle publiekstrekker op deze wijze om zeep te helpen.
Familievoorstellingen Ro zijn een traditie die al decennia bestond voordat Pieter Kramer zich er (met veel succes) over ontfermde. Ik heb niet alleen goede herinneringen aan zijn Hamlet of Ja Zuster Nee Zuster, maar evenzeer aan een prachtige Wind in de Wilgen van Rieks Swarte, of Esther Scheldwacht als Peer Gynt. Dus dat er nu een andere artistieke vorm hiervoor moet komen lijkt me wel oplosbaar, de familievoorstellingen gaan echt wel door.
Het “bestuur” doet ook maar wat het moet doen.