Onder de noemer ‘Bellevue voor Schrijvers’ organiseert Theater Bellevue ontwikkeltrajecten voor zowel scholieren als ervaren schrijvers met theaterambitie. Op de eindpresentatie van de Schrijfplaats vorige week lazen acteurs sterke teksten van een clubje gedreven, jonge schrijftalenten.
Hoe studeer je af in tijden van corona? De Amsterdamse Academie voor Theater en Dans vond er een goede vorm voor. De uitzwaaiers worden in beeld gebracht in het online festival Re-CONNECT. Werk en context worden uitgezonden in live-screens. Een groot deel van de afstuderende acteurs, ontpopt zich opvallend genoeg ook als maker.
Het is even wennen aan deze nieuwe realiteit van corona, ook als kijker. De concentratie is anders en de beleving is individueel. Voordelen zijn er ook: je kunt veel werk de hele zomer terugzien. Het eerste weekend van re-CONNECT concentreerde zich op het afstudeerwerk van de toneel- en kleinkunstopleiding. De acteurs van lichting 2020 ontpoppen zich ook als maker, schrijver en conceptontwikkelaar. Is dat een nieuwe ontwikkeling? In elk geval zet corona aan tot nog meer inventiviteit.
Steve Jobs en het mysterie van de ijsberen is een stuk over ouderschap, geschreven en geregisseerd door Roel Pronk. Via Zoom zien we een beeld met vier kaders. In de onderste twee kaders zien we de twee hoofdrolspelers, een man en een vrouw (Sebastiaan de Bie en Rosa Kreulen), hun gezichten zijn close in beeld. We volgen hun dialoog, die de twijfels blootlegt van het jonge koppel over het krijgen van kinderen. Zijn vader is onlangs overleden, maar vooral de onzekerheid van de jonge vrouw krijgt de ruimte. Ze is nog steeds op zoek naar haar werkelijke ouders.
Op de achtergrond horen we de regie-aanwijzingen van een derde persoon (de regisseur). Pronk heeft de schaduwrollen van de vader en moeder in de twee bovenste kaders ondergebracht. Eerst met de woorden ‘vader’ en ‘moeder’ in een zwart beeld . In de loop van de stream komen er ook personages tevoorschijn, net als de andere twee in een huiskamersetting. Eerst zijn ze zwijgend aanwezig, later boren ze een nieuwe, meer abstracte laag aan, via ritmisch gesneden tekstfragmenten. Het is wennen aan het toch enigszins kunstmatige spel via de stream, dat gevangen zit in het kader. Pronk onderbreekt de dialogen met muziek en digitale ingrepen (de digitale zoektocht van de vrouw naar haar vader). Daarmee krijgen we alles bij elkaar wel een goed beeld van het concept.
Een werk dat beklijft en in deze tijd ook zeer op zijn plaats valt, is De worm in het zijn, een afstudeervoorstelling van Teun Donders en Jasper Stoop, gebaseerd op de gelijknamige documentaire van Maarten Schmidt en Thomas Doebele. De twee acteurs kruipen met hulp van regisseur Guy Clemens in de huid van verschillende door Schmidt en Doebele gefilmde personages. Sterk geacteerde, intieme monologen geven een inkijkje in vereenzaamde levens.
De scenografie van Paul Boereboom mengt meerdere elementen; huiskamersettings worden gemixt met videoprojecties via een green screen. De cameravoering van Maarten van der Drift zoomt in op details en creëert sterke overgangen tussen de solo’s die Donders en Stoop afwisselend spelen in verschillende ruimtes van de theaterzaal. Theater, film en beeldende kunst komen bij elkaar in dit experiment. Het sobere pianospel, dat de voorstelling ook op prachtige wijze inleidt, verbindt de elementen. Chapeau!
Van een andere orde is You can not lockdown my fantasies, een website van Collectiet, een vrouwencollectief van de actrices Shelley Bos, Pip Lucas en Damaris de Jong. De drie stonden vorig jaar al op De Parade met hun voorstelling Get set riot! Uitgedost in quasi-glamourtenue, kauwend op kauwgom en met een vette knipoog naar hun uitvinders geven Three Honey’s de kick-off van de website vorm vanuit de studio van festival Re-CONNECT. Wat we zien is een verzameling van taboedoorbrekende clips en theatrale sketches vol met knallende zuurstok-kitsch. De website is een goede manier om in coronatijden vrij te kunnen creëren, maar uiteindelijk volgt er nog een echte voorstelling en wellicht ook nog een album. Of Collectiet zo radicaal en feministisch is als het aangekondigd wordt weet ik niet. De vette theatrale vorm haalt elk statement ook onderuit. Wel is het toegankelijke taal voor jongeren.
Re-CONNECT, het online afstudeerfestival van de Academie voor Theater en Dans, duurde van 26 juni tot en met 12 juli. Bekijk hier het volledige programma (terug).