Igone de Jongh gaat afscheid nemen van Het Nationale Ballet. De 39-jarige eerste soliste wil als zelfstandige en onafhankelijke danseres invulling geven aan de laatste jaren van haar carrière. De Jongh was 24 jaar aan het balletgezelschap verbonden. (meer…)
Danseres Igone de Jongh en balletdocent Fred Berlips ontvangen dit jaar de ‘Prijs van Verdienste’ van Stichting Dansersfonds ’79. Het fonds reikte zijn jaarlijkse prijzen gisteren uit in aanwezigheid van Prinses Beatrix en Prinses Margriet tijdens het Nederlands Balletgala, dat dit jaar vanwege het 40-jarige bestaan van de stichting plaatsvond in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. De ‘Speciale Prijs’ gaat naar Roel Voorintholt en de ‘Aanmoedigingsprijs’ naar Elias Boersma.
De jury roemt De Jonghs ‘speciale kwaliteiten: een prachtige ‘langlijnigheid’, gevoel voor harmonie en elegantie en een altijd beheerste expressiviteit en een solide danstechnisch kunnen’. Ze noemen haar ook ‘een overtuigend ambassadrice voor de dans en een belangrijke inspirator voor honderden jonge dansers’.
Op 31 oktober danste de sterballerina haar laatste voorstelling in dienst bij Het Nationale Ballet. Op het Dansersfondsgala gisteren bracht ze samen met de jonge Oostenrijkse danser Jacob Feyferlik Hans van Manens iconische pas de deux Trois Gnossiennes. Vlak voor de uitvoering hiervan ontving ze de ‘Prijs van Verdienste’ van het Dansersfonds uit handen van voormalig prima ballerina Alexandra Radius.
Docent Fred Berlips gaat in december met pensioen. Tijdens zijn eigen danscarrière was hij één van de weinige mannelijke Nederlandse eerste solisten in de geschiedenis van Het Nationale Ballet. Volgens de jury viel hij toen op door ‘zijn enthousiasme, zijn energie, zijn ongeforceerde vertoon van technisch kunnen en vooral door zijn totale toewijding aan wat zich op het danstoneel afspeelde’. Na zijn afscheid van het danspodium ontwikkelde Berlips zich tot één van de beste en meest geliefde docenten van de Nationale Balletacademie. ‘Waar hij met eenzelfde doortastende betrokkenheid jonge talenten begeleidde en een belangrijke steunpilaar voor hen was.’
De ‘Speciale Prijs’ gaat dit jaar naar artistiek directeur Roel Voorintholt omdat mede door zijn toedoen ‘Introdans nu één van de meest vooraanstaande dansgezelschappen in ons land’ is. De voormalig danser van Introdans ontwikkelde zich in de afgelopen decennia volgens het Fonds tot een artistiek directeur voor wie ‘dat kan niet’ niet bestaat. ‘Hij wist gerenommeerde choreografen ervan te overtuigen dat hun werk zeer geschikt was voor ‘zijn’ gezelschap en bracht Introdans ver buiten de grenzen.’
Aanmoedigingsprijs-winnaar Elias Boersma is nog maar recent afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn opleiding viel hij al op in balletten van Hans van Manen, Jiří Kylián en Nils Christe. ‘Wat hem onderscheidde was dat er zo’n duidelijk verschil van beweging en interpretatie te zien was in die zo volkomen verschillende choreografieën.’ Vervolgens deed hij als stagiair van Scapino Ballet Rotterdam ‘absoluut niet onder voor zijn kundige, meer ervaren collega’s’. Inmiddels danst Boersma bij Ballett Basel in Zwitserland.
De Dansersfondsprijzen zijn de langst bestaande Nederlandse dansprijzen en zijn ingesteld op initiatief van de oprichters van het Dansersfonds: Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Met het fonds had het koppel twee doelen voor ogen: het financieel ondersteunen van dansers die om leeftijdsredenen of vanwege hardnekkige blessures hun danscarrière moeten beëindigen én jong danstalent in staat te stellen zich met behulp van een studiebeurs of geldprijs te toetsen aan internationale dansmaatstaven.
De jury van het Dansersfonds bestond dit jaar uit Han Ebbelaar, Alexandra Radius, Ine Rietstap, Marian Sarstädt en Karin Schnabel.
Foto: Igone de Jongh, Angela Sterling